رسانههای متعلق به منافقین در فضای مجازی به طور پیوسته، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و محرومیتهای مناطق مرزی و … را بزرگ نمایی و برجسته میکنند.

به گزارش فراق، تاکتیک یا راهکُنش، شیوه به کار بردن ابزار و نیروها برای رسیدن به اهداف است. تاکتیک ها، ابزار عینی برای دستیابی به مقصود به شمار میروند. راه کنشها بر مبنای راهبردها طراحی و برنامه ریزی میشود. در واقع تاکتیکها نه نتیجه و نه معیار موفقیت عملیاتی هستند؛ بلکه اقدامات و مراحلی برای حصول نتیجه و دستیابی به کامیابی محسوب میشوند. تاکتیک مکمل استراتژی است و گامهای کوچکتر برای جامه عمل پوشاندن به آن است. به عبارت دیگر، تاکتیکها شامل شیوه ها، برنامهها و منابع در مسیر دستیابی به نتیجه هستند. تاکتیکها در عرصه نبرد رسانه ای، میتوانند جاری و شناور باشند و کیفیت و نوع آنها، بر اساس ضرورت تغییر یابد.
راه کنشها در میدان نبرد رسانهای، در راستای تحریف عقاید، تضعیف روحیه، بی اعتبار کردن و کاستن از اقتدار طرف متخاصم استفاده میشوند. تاکتیکهای رسانهای، در فرایند عملیات روانی جهت القای اطلاعات گزینش شده به مخاطب به منظور تأثیرگذاری بر احساسات، انگیزه، طرز تفکر و در نهایت رفتار طرف مقابل به کار گرفته میشوند.
تاکتیکها جزئیات اجرایی استراتژیها هستند و در حالی که استراتژی از ثبات نسبی برخوردار است، تاکتیکها متغیرند. به بیان سادهتر، راهبردها، طرحهای طولانی مدت برای عملی کردن هدف و دست یازیدن به چشم انداز مطلوب هستند. بدین ترتیب روشن میشود که تاکتیک، استراتژی و چشم انداز سه مفهوم در هم تنیده و در عین حال، متفاوت و مجزا از هم هستند. به بیان ساده تر، تاکتیکها مبین چگونگی طی مسیرند، در حالی که هدف، چرایی اقدامات را روشن میکند.
پایگاه خبری-تحلیلی فراق در سلسله مطالبی آموزشی به بررسی تاکتیکهایی که تشکیلات تروریستی منافقین از آنها در فضای مجازی استفاده میکند میپردازد که در ادامه آن تاکتیک «برجسته سازی» مورد بررسی قرار گرفته است.
«برجسته سازی»
طبق نظریه برجسته سازی، رسانههای خبری با استفاده از این روش، موضوعاتی را که به عقیده آنها باید مردم اطلاع داشته باشند و به آنها فکر کنند، در معرض دید مخاطبان قرار میدهند. بر اساس این تاکتیک، بعضی رویدادها یا فعالیتها را پراهمیت و بارز میسازند. تاکتیک برجسته سازی مبتنی بر تغییر جهت ذهنی و برهم ریزی نظام اولویت بندی موضوعهای اساسی است. رسانههای متعلق به منافقین در فضای مجازی به طور پیوسته، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و محرومیتهای مناطق مرزی و … را بزرگ نمایی و برجسته میکنند.
منافقین در نقطه مقابل این شیوه از تاکتیک «کوچک نمایی» برای تقلیل خدمات، پیشرفتهای علمی و توانمندیهای جمهوری اسلامی در عرصههای گوناگون استفاده میکنند. کوچکنمایی، تاکتیکی است که در جهت تضعیف یا از بین بردن خصوصیات مثبت موضوع مورد نظر به کار گرفته میشود. بدین ترتیب، نکات مطلوب، رقیق و کم رنگ بیان میشود، به طوری که هر چه کمتر مورد توجه مخاطبان قرار گیرد یا اصلا در کانون توجه آنها قرار نگیرد.
از سوی دیگر، برای افزایش اثر پیام با تکرار آن سعی میکنند که موضوع را برای مخاطبان زنده نگاه دارند. هدف تاکتیک تکرار، القای مقصودی معین و جا انداختن مفهومی خاص در ذهن مخاطب است.
مبتنی بر نظریه فوق، فعالان جریان نفاق درصدد هستند تا ضمن برجسته سازی آراء و نظرات مسعود و مریم رجوی به عنوان رهبران سازمان، ضمن به روزرسانی و تقویت قوای ذهنی و عملیاتی اعضا و سمپاتهای قدیمی، عملکرد سازمان را در اذهان عمومی به ویژه نسل جوان که از پیشینه عملکرد جریان نفاق در سالهای نخستین انقلاب بی اطلاع است، تطهیر کرده و اعضا و رهبران سازمان را مبارزان ملی و غمخوار ملت جلوه دهند. در این بین، به واسطه بازخوانی دروغ از وقایع تاریخی، جریان نفاق مبارزات منافقین را عامل پیروزی انقلاب و سرنگونی رژیم پهلوی جلوه میدهند.
انتهای پیام

































