• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
گزارشی کامل از آخرین اخبار آلبانی

فرقه رجوی به رسانه‌های آلبانی حق‌السکوت می‌دهد

  • کد خبر : 38509
  • 09 مارس 2023 - 11:55

مجاهدین خلق پول زیادی به صاحبان رسانه ها (ده ها هزار دلار) می پردازند تا از انتشار هرگونه خبر مثبت در مورد آسیلا به ویژه اعتصاب غذا که در اردوگاه پناهندگان در کارچ اتفاق افتاد جلوگیری نمایند.

به گزارش فراق، انجمن نجات در گزارشی جامع به آخرین رویدادهای مربوط به فرقه رجوی در آلبانی پرداخت و نوشت: هک شدن سیستم‌های دولتی آلبانی در چند نوبت در تابستان گذشته و متهم شدن ایران در این رابطه و تبلیغات گسترده ای که علیه ایران صورت گرفت، افشای سندهای به دست آمده از هک ها که دادستانی آلبانی انتشار آن ها را ممنوع و قابل پیگرد اعلام کرد، فقر گسترده در میان مردم و فساد فزاینده در دستگاه قضایی و دولت این کشور (شامل امنیت و پلیس) که خواهان عضویت در اتحادیه اروپاست، اعتراضات و ناآرامی های چندین ماه اخیر در آلبانی، چشم انداز پیروزی مخالفان در انتخابات آتی، و عدم حمایت تام و تمام آمریکا و ناتو از آلبانی، شرایط این کشور را به گونه ای در سال جاری تغییر داد که دولت ادی راما را بیش از پیش به اسرائیل و سعودی که هر دو حامی مجاهدین خلق هستند نزدیک و حتی وابسته نمود.

به نظر می رسد با وجودی که میتینگ مجاهدین خلق در تابستان امسال به دلیل دخالت سفارت آمریکا لغو گردید و وزارت خارجه دولت آمریکا علناً با این گروه به مخالفت برخاست، اما سازمان مجاهدین خلق به یمن نفوذ آمریکا و پول سعودی و امارات و تبلیغات اسرائیل جای خود را در آلبانی باز کرده و آزادی عمل به مراتب بیشتری در این کشور فقیر و مافیایی، خصوصاً در استان دورس که به شدت به لحاظ سیاسی و مالی و تبلیغی در آن فعال است، به دست آورده است.

آلبانی و اتحادیه اروپا

آلبانی مدت هاست به دنبال وارد شدن به اتحادیه اروپا می باشد و در این خصوص اجماع بین تمامی احزاب علی رغم درگیری هایی که دارند وجود دارد و کسی در آلبانی مخالف این امر نیست. از طرف دیگر اتحادیه اروپا باید صلاحیت این کشور را برای عضویت در این اتحادیه مورد ارزیابی و تأیید قرار دهد و هیأت ها و کمیسیون ها و افراد متعددی مسئول این کار شده اند و مقامات بلند پایه اتحادیه اروپا و هیأت های مختلف سفرهای بسیاری به آلبانی انجام داده اند.

از جمله در ۲ دسامبر ۲۰۲۲، رئیس جمهور آلمان از آلبانی بازدید کرد. در ۶ دسامبر تعدادی از نخست وزیران و رؤسای جمهور اروپایی در اجلاسی در آلبانی شرکت کردند، در ۷ دسامبر نخست وزیر یونان از آلبانی دیدن کرد (یونان به عنوان همسایه عضو اتحادیه اروپا برای آلبانی مهم است.)

از طرفی به نظر می رسد که اتحادیه اروپا که در برخی مسائل بین المللی با آمریکا همراه نشد در حال سازش و دادن امتیاز به ایران بعد از ناکامی در ناآرامی های اخیر می باشد. انگلستان که البته دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست و نزدیک ترین متحد آمریکا محسوب می شود، در یک اقدام مثبت در ارتباط با ایران عذر شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال را که در لندن مستقر بود خواست و آنان را مجبور کرد تا راهی واشنگتن شوند.

علاوه بر فساد در دستگاه دولت و سیستم های قضایی و امنیتی و انتظامی آلبانی، یکی از موضوعات مورد بحث حضور سازمان تروریستی مجاهدین خلق در خاک این کشور است که در زمان زمامداری دونالد ترامپ به اردوگاهی ایزوله و دورافتاده منتقل شده و دستِ باز برای انجام اعمال غیرقانونی و حتی نقض اولیه ترین حقوق انسانی اعضا یافته است.

یک گزارش

آنچه در موقعیت فعلی قابل توجه می باشد یک گزارش داخلی دولت آلبانی است که در دسترس مسئولین اتحادیه اروپا قرار گرفته است. در بخشی از این گزارش آمده است:
«پس از کنفرانس مونیخ، نخست وزیر راما در تلاش است تا اهمیت واقعی سازمان مجاهدین خلق را مورد ارزیابی قرار دهد. او مطمئن نیست که مریم رجوی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار باشد، زیرا هیچ کس از مجاهدین خلق در آن کنفرانس دعوت نشد، در حالی که وارث سلطنت ایران به آن کنفرانس دعوت شده بود و در محل کنفرانس نشست مطبوعاتی برگزار کرد. همچنین ماکرون رئیس جمهور فرانسه که میزبان سابق مریم رجوی بود هرگز نپذیرفت با او ملاقات کند و حتی موقعیت پناهندگی مریم رجوی در فرانسه لغو شد، اما وی با معصومه علینژاد و دیگر شخصیت های اپوزسیون جمهوری اسلامی ایران دیدار نمود. نخست وزیر راما قطعاً چند قدم برای فاصله گرفتن از مریم رجوی، البته بدون خراب کردن پل های پشت سر، برخواهد داشت.»

جمع بندی گزارشات و داده ها:

گزارشات دیگری از منابع مختلف در آلبانی دریافت شده اند که به صورت خلاصه می توان آن ها را به شکل زیر جمع بندی نمود:
– مجاهدین خلق در حال تقویت نفوذ خود در رده های مختلف نهادهای مهم آلبانیایی مانند پلیس ایالتی (به ویژه اداره مبارزه با تروریسم) است که تلاش می کند مشکلات حقوقی برای جداشدگان غیرهمراه با سازمان ایجاد کند و هرگونه زمینه قانونی برای فرستادن جداشدگان به زندان را فراهم نماید.

-مقامات پلیس و دادستان ‌ها و قضات از مجاهدین خلق و نامه‌های اعتراضی و اطلاعات ساختگی مداوم آن ها در آلبانی خسته شده ‌اند، اما به دلیل این که کمک های خوبی دریافت می کنند فوراً چنین ادعاهایی را رد نمی کنند. آن ها با زمان بازی می کنند و این طور توجیه می نمایند که بررسی چنین اطلاعات و پرونده های پیچیده ای زمان می برد، و به حقایق و شواهد بیشتری نیاز دارند.

– سازمان مجاهدین خلق مدام تحت عنوان کمیسیون امنیت و ضد تروریسم شورای ملی مقاومت اطلاعات ساختگی به مقامات آلبانیایی تحویل می دهد تا ثابت کند که جداشدگان مشغول اقدامات جاسوسی و تروریستی علیه آنان هستند. عمده این اطلاعات بی اهمیت تلقی می گردند.

– مجاهدین خلق در حال تقویت روابط خود با شورای شهر دورس (شهردار و سایر مدیران و اعضای شورا شهر) هستند. آن ها از دیپلمات ها و کارآفرینان اسرائیلی و ابوظبی و همچنین شرکت بین المللی جونز متعلق به ژنرال ۴ ستاره بازنشسته آمریکایی استفاده می کنند. جونز خود به عنوان واسطه با شورای شهر دورس در ارتباط است.

– مجاهدین خلق از یک روش نرم برای نفوذ در جامعه محلی استفاده می کنند:
یکم. دعوت از گروه های منتخب از افراد شهر مانیز که جهت پذیرایی وارد اردوگاه شوند. آن ها نه تنها به ساکنان واحد اداری مانیز بلکه به سایر مناطق شهرداری دورس نیز عینک طبی اهدا می کنند.
دوم. سازمان مجاهدین خلق تبلیغات زیادی برای ساکنان مانیز انجام می دهد تا آن ها را متقاعد کند که با همکاری دولت آلبانی، مجاهدین خلق و شهرداری دورس در حال سرمایه گذاری در منطقه مانیز و همچنین دریافت کمک های مالی کشورهای عربی دوست هستند (سرمایه گذاری در امور عمرانی مانند: آسفالت جاده ها، ارتقای شبکه برق محلی، نصب سطل زباله های جدید و غیره.)
سوم. آن ها حتی به مردم می گویند که بازسازی خانه های آسیب دیده و ویران شده به واسطه زلزله نوامبر ۲۰۱۹ در مانیز به لطف مداخله سازمان مجاهدین خلق در بین مقامات آلبانی با سرعت بیشتری نسبت به سایر مناطق آلبانی انجام می شود.

مجاهدین خلق برخی اعضای خود را دارای مجوز اقامت یک ساله توسط پلیس مرزی و مهاجرت آلبانی کرده اند اما مدارک را نزد خودشان نگاه می دارند. سازمان مجاهدین خلق کسب و کارهای کوچکی را با استفاده از شهروندان آلبانیایی به عنوان پوشش راه اندازی کرده است (حتی صرافی ها). فرماندهان منتخب مجاهدین خلق در حال برگزاری آزمون گواهینامه رانندگی برای کسب گواهینامه رانندگی آلبانیایی می باشند.

– مجاهدین خلق هر ماه به ۱۲۰ خانواده (عموماً در شهرستان مانیز) بسته های کمکی اهدا می کنند. این بسته چیز مهمی نیست (۱۵ کیلو آرد، شکر، برنج، روغن پخت و پز، قوطی ساردین ارزان، ماکارونی ارزان، بیسکویت، بطری ۱٫۵ لیتری کولای آلبانیایی و غیره) که قیمت هر بسته آن بیش از ۲۰ یورو نیست. با این حال، چنین حرکاتی به مجاهدین خلق این امکان را داده است تا حلقه خبررسان خود را در میان مردم محلی داشته باشند.

– مجاهدین خلق در حال تقویت ارتباطات خود با سیاستمداران عالی رتبه آلبانیایی چه متعلق به اپوزیسیون و چه متعلق به حزب ادی راما هستند. در ماه می در آلبانی انتخابات محلی داریم که مخالفان شانس بالایی دارند. مجاهدین خلق با شهردار فعلی دورس (او دوباره نامزد خواهد شد) و همچنین با فردی از مخالفان که او را به چالش خواهد کشید هر دو در ارتباط هستند.

-مجاهدین خلق پول زیادی به صاحبان رسانه ها (ده ها هزار دلار) می پردازند تا از انتشار هرگونه خبر مثبت در مورد آسیلا به ویژه اعتصاب غذا که در اردوگاه پناهندگان در کارچ اتفاق افتاد جلوگیری نمایند. این کمک نیز به شرطی داده می ‌شود که چنین رسانه‌ هایی حتی الامکان تبلیغات منفی درباره ایران منتشر کنند.

بر اساس قرائن و گزارشات اینطور می شود استنباط کرد که در آینده نزدیک شاهد تغییراتی در شرایط آلبانی خواهیم بود.

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=38509