• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

روایتی از سرنوشت دختر ۲۶ ساله‌ای که از تحصیل در کانادا به خودسوزی در خیابان رسید + فیلم

  • کد خبر : 37907
  • 29 ژانویه 2023 - 12:20

مسعود خدابنده در بخشی از مستند «خیریه اشرف» از داستان انتخاب دختر ۲۶ ساله ای برای خودسوزی اجباری پرده بر می‌دارد که واقعا تکان دهنده است.

به گزارش فراق، تصمیم های پدر و مادر فریب خورده و روانیِ «ندا حسنی» او را به مهلکه‌ای هدایت کرد که نهایت پس از مدت کوتاهی از مغزشویی به خودسوزی در خیابان رسید.

پدر و مادر این دختر هرگز نتوانستند حرف دلشان را بزنند زیرا می ترسیدند که توسط تروریست های رجوی هدف قرار بگیرند. دختری که زندگی مرفه و خوبی در کانادا داشت ولی این پدر و مادر فریب شعارهای دروغین رجوی را خورده و دختر و پسرشان را به مناسبات ظالمانه رجوی هدایت کرده بودند. پسر خانواده شانس آورد و بعد از مشقت های بسیار به کانادا بازگشت ولی خواهر را نتوانست با خود برگرداند زیرا خواهر بر اثر شدت سوختگی دیگر قادر به هیچ حرکتی نبود و در آخر هم زیر بدترین دردهای ناشی از سوختگی درگذشت.

تصویر سمت راست مربوط به احمد حسنی، پدر «ندا» به همراه دختر کوچکش است

نگاهی به سرگذشت برخی از زنان و دختران در فرقه رجوی که جان خود را در مناسبات این فرقه تروریستی از دست ‌دادند، در واقع اسنادی از واقعیت حقوق زن در این فرقه است.

ندا حسنی چگونه به اشرف کشانده شد؟

ندا حسنی به همراه برادرش علیرضا جذب فرقه شد. زمانی که وی تحت تبلیغات فریبکارانه این فرقه قرار گرفت در کانادا زندگی و در دانشگاه کارلتون اتاوا در رشته انفورماتیک تحصیل میکرد. وی با تبلیغات منفی سازمان تحصیلاتش را رها کرد و به بهانه یک دوره شش۶ ماهه آموزشی به پادگان اشرف در عراق منتقل گردید.

انتقال ندا حسنی به پادگان اشرف در سال ۱۳۷۶ صورت گرفت اما برخلاف وعده سران سازمان زندگی اجباری در پادگان اشرف به‌جای شش ماه، ۵ سال به طول انجامید. در پایان سال ۱۳۸۱ وقتی‌که آمریکا به عراق حمله کرد ندا حسنی به همراه حدود ۳۰۰ نفر دیگر از اعضای سازمان که زبان انگلیسی بلد بودند به اروپا و مشخصاً مقر سازمان در فرانسه منتقل شدند.

این انتقال تقریباً هم‌زمان بود با دستگیری مریم رجوی در ۱۷ ژوئن ۲۰۰۳ در فرانیه که به جرم پول‌شویی صورت گرفت. سران سازمان برای آزادی مریم رجوی و تحت‌فشار قرار دادن دولت فرانسه اعضای خود را مجبور به خودسوزی در خیابان‌های پاریس و دیگر شهرهای فرانسه نمودند. در این میان ندا حسنی که در آن زمان فقط ۲۶ سال داشت هم برای مرگ اجباری! انتخاب شد.

هرچند سازمان ادعا می‌کند که خودسوزی‌ها داوطلبانه و با تصمیم خود نیروها صورت گرفته، اما دلایل متعددی وجود دارد که اثبات می‌کند، این افراد به برای خودسوزی مجبور شدند.

یک سند قطعی دراین‌باره به اعلام اسامی افراد قبل از خودسوزی توسط سران سازمان مربوط می‌شود که نشان می‌دهد، اعضا برای خودسوزی توسط سازمان انتخاب‌شده‌اند. بنا به نقل از روزنامه «پاریسین» قبل و بعد از خودسوزی با تلفن همراه چند خبرنگار تماس گرفته‌شده و محمد سید محدثین سخنگوی روابط خارجی شورای ملی مقاومت نام شخص خودسوزی کننده را اعلام کرده است. مریم رجوی نیز بعد از آزادی سعی کرد در برابر انتقادات رسانه‌ها در مورد خودسوزی اجباری اعضا که به روش‌های مغزشویی توسط این فرقه صورت گرفته است، مدعی شد ندا به اختیار خودش این کار را کرده و هیچ‌کس در سازمان نیز از این اتفاق مطلع نبوده است! در خودسوزی ندا حسنی ۲۶ ساله علی‌رغم ۳ خودسوزی قبلی هیچ فردی برای کمک حاضر نشده بود و زمانی هم که عده‌ای فرانسوی برای کمک اقدام کردند، خیلی دیر شده بود و ندا حسنی جان خود را از دست داد.

این دختر ۲۶ ساله نمونه‌ای روشن از شیوه‌های بی‌نظیر سران منافقین در نقض حقوق زنان است که گاهی به شکل سوءاستفاده جنسی انجام می‌شود و گاهی نیز جان این افراد را برای آزادی سرکرده مطالبه می‌کند. برای ندا حسینی در پادگان اشرف یادبودی ساخته شد تا از وی به‌عنوان الگوی رفتار انقلابی در سازمان یاد شود، اما واقعیت این است که نه ندا حسینی و نه دیگر اعضای سازمان برای هیچ‌یک از اقدامات خود اختیاری نداشته‌اند و گرنه تحصیل در کانادا را با خودسوزی در پاریس عوض نمی‌کردند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=37907