• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

ترول‌ها، فضای مجازی را تبدیل به میدان جنگ کردند / نقش ربات‌های آلبانی‌نشین در حمله به افراد میانه‌رو

  • کد خبر : 36721
  • 29 نوامبر 2022 - 12:13

روزهایی را پشت سر می گذاریم که فضای مجازی تبدیل به یک میدان جنگ شده است. میدانی که هر حرف مخالفی از نظر جو حاکم در آن با حمله اکانت های متعدد سرکوب می شود.

به گزارش فراق، چند روز قبل بود که یک بلاگر در لرستان به خاطر حمله ترول ها دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. طبق اخبار به دست آمده، او به خاطر اینکه از یکسری اتفاقات پیش آمده در کشور حمایت نکرد، مورد حمله این ترول های مجازی قرار گرفت که بیشترشان از آلبانی و ریاض هدایت می شوند.

 در همین مدت نیز شاهد خداحافظی احمد زید آبادی از سیاست بودیم. مردی که به خاطر مشی میانه ای که در پیش گرفته است، هجمه زیادی از این فحاشی ها و تخریب ها را تحمل و در نهایت از فعالیت سیاسی خداحافظی کرد.

به گزارش فراق، علی قلی زاده، پژوهشگر حوزه رسانه و سیاست درباره هجمه های رسانه ای که به افراد مختلف توسط اکانت های ناشناس هرروز صورت گرفته است، می‌گوید: متاسفانه جامعه ما دچار تمامیت خواهی شده و بخش زیادی از معترضان توقع دارند که همه همان کاری را بکنند یا همان حرفی را بزنند که آنها دوست دارند. امروز بسیاری از مردم تحمل پنج درصد انحراف معیار از آن معیاری که در خودشان می بینند را ندارند.

او ادامه می دهد: البته بخشی از این حملات و فحاشی ها نیز واقعی نیستند. یعنی گرچه چنین شرایطی را در جامعه شاهد هستیم اما در فضای مجازی وضعیت فعلی، بزرگ تر ظهور و بروز پیدا و انعکاس چند ده یا چند صد برابری پیدا می کند. روش نیز به صورت ترول فارم یا مرزعه ترول یا اکانت های فیک انجام می شود. این موضوع نیز فقط مربوط به ایران نبوده و پیش از این نیز در قطر شاهد بودیم که اکانت های سعودی چنین موج هایی را علیه این کشور به راه انداختند.

این پژوهشگر با بیان اینکه در خصوص ترول فارم ها در آن زمان الجزیره گزارش کاملی را منتشر نمود، تشریح کرد: در رابطه با ایران نیز ترول فارم از زمانی که ترامپ قدرت گرفت، راه اندازی شد و حتی بی بی سی مانیتورینگ نیز در این زمینه گزارشی منتشر کرد که حاکی از آن بود، با اکانت های فیک، هشتگ های فیک منتشر می کنند که همین ها به رسانه ها تسری پیدا می کند. ربات ها نیز نقش به سزایی در این زمینه داشتند.

قلی زاده تاکید کرد: در دو سال اخیر به غیر از یک موج که از سمت مجاهدین خلق و سازمان سیا اینها را هدایت می کردند و حالا ارتش های دیگری نیز به وجود آمده که سردسته آنها تلویزیون اینترنشنال است و کارویژه اینها این گونه است که هرکس که با چند پاره کردن جامعه مقابله کند، را سرکوب کنند تا او سکوت کند. مثل احمد زیدآبادی که کنار رفت. حقیقت این است که خفه شدن هر صدای میانه ای ایده ال این جریان است.

وی با بیان اینکه بلاگرها و فعالین رسانه و سیاسی نباید مرعوب این فضا شوند، تاکید کرد: گرچه نارضایتی در جامعه وجود دارد و هم اکنون نیز آنها را می بینیم اما آن چیزی که در فضای مجازی شاهد هستیم، بزرگنمایی شده است و هدفشان کنار زدن صدای میانه است. صدایی که نه موافق تحریم و جنگ بوده و نه موافق اقتدارگرایی است. هردو این جریان ها نیز در اقلیت هستند و نباید بگذاریم این دو جریان صدای غالب شوند. هرچه افراد مختلف در این شرایط سکوت کنند، این افراد بیشتر به هدفشان نزدیک می شوند.

قلی زاده ادامه می دهد: اگر مردم ایران امروز مرعوب این فحاشی ها و حمله های توئیتری در قالب حمله های ترولی شوند، شرایطی به وجود خواهد آمد که مردم ما نیز شرایط دو کشور افغانستان و سوریه را داشته باشیم.

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=36721

نوشته های مشابه

25آوریل
اسامی جعلی و مستعار سران فرقه رجوی / ۲
فراق برای اولین بار افشا می‌کند

اسامی جعلی و مستعار سران فرقه رجوی / ۲

25آوریل
فرید ماهوتچی، رابط ملاقات‌های مخفیانه با دولتمردان آلبانی
25آوریل
جواد احمدی، عنصری که در پوشش پزشک برای رجوی جاسوسی می‌کرد!