• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
نگاهی به مبدا شکل‌گیری توییت‌های رادیکال

انتشار ۲ میلیون توییت فارسی با هشتگ مهسا امینی از مبدأ آلبانی

  • کد خبر : 35919
  • 28 سپتامبر 2022 - 7:34

آمارها نشان می‌دهد بیش از چهار میلیون توییت با مبدأ اسرائیل و بیش از دو میلیون توییت با مبدأ سعودی و عددی نزدیک به همین مقدار با منشأ آلبانی با هشتگ فارسی مهسا امینی منتشر شده است.

به گزارش فراق،  محمدحسین آزادی پژوهشگر حوزه رسانه نوشت: فوت تلخ مهسا امینی دختر ۲۲ ساله کردستانی در روزهای گذشته و پتانسیل ماجرای او از جمله امکان ایجاد شکاف‌های مذهبی، قومیتی، جنسیتی و میان نسلی باعث شد تا دشمن، او را یک سوژه مناسب برای طراحی یک عملیات رسانه‌ای ویژه تشخیص دهد و از این طریق نه برای حمایت از حقوق او بلکه برای رسیدن به اهدافش بهره برداری نماید. به طوری که حجم تولیدات رسانه‌ای دشمن به خصوص صفحات اجتماعی شبکه‌های ماهواره‌ای و چهره‌های اپوزوسیون در این باره حیرت‌آور است. 

در این آرایش رسانه‌ای، آن قدر ذهن شهروندان را با اطلاعات رادیکال و احساس برانگیز از جمله خبرهای جعلی بمباران می‌کنند که او از یک شهروند عادی به شهروندی خشمگین تبدیل شود. این روند می‌تواند تا جایی ادامه یابد که شهروند خشمگین برای تخلیه خشم و نفرت درونی راهی جز آشوب خیابانی نداشته باشد.

آمار مراکز داده کاوی و لایک شدن پست‌های مرتبط با هشتگ مهسا امینی نشان می‌دهد محتوای تولیدی رسانه‌های بیگانه و چهره‌های اپوزوسیون در رسانه‌های اجتماعی به عنوان یکی از منابع خبری و تحلیلی نقش مهمی بازی می‌کند. این اتفاق و تغذیه از خط فکری طراحی شده منجر به نهادینه سازی روایت دشمن، رشد رادیکالیسم و نهایتاً خشم و انزجار می‌شود.

تولید خشم که با هدف تحریک به شورش و اغتشاش دنبال می‌شود، به واسطه تحریک احساسات و عواطف در افراد شکل می‌گیرد. برتری یافتن نقش احساسات و عواطف نسبت به واقعیت‌های عینی در شکل گیری افکار عمومی از ویژگی‌های دورانی به نام پساحقیقت است که امروزه به دلیل گسترش فناوری اینترنت و رسانه‌های جدید در آن به سر می‌بریم. سوژه‌ها و موضوعات مرتبط با زنان از پتانسیل بسیار بالایی برای تحریک احساسات عمومی برخوردار است. لذا در ماجرای درگذشت مهسا امینی طراحی دشمن برای تولید خشم در پلتفرم‌های مختلف با موفقیت همراه بوده است. کلیدواژه‌های مرتبط با خشم حتی بارها از زبان گوینده‌ها و کارشناسان شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه تکرار و تأکید می‌شود. 

خروجی مراکز داده کاوی آرایش جدید رسانه‌ای دشمن را تأیید می‌کند و از نقش پررنگ مقرهای سایبری که در اصطلاح رسانه‌ای به آن‌ها ترول فاکتوری یا کارخانه ترولی می‌گویند حکایت دارد. 

آمارها نشان می‌دهد بیش از چهار میلیون توییت با مبدأ اسرائیل و بیش از دو میلیون توییت با مبدأ سعودی و عددی نزدیک به همین مقدار با منشأ آلبانی با هشتگ فارسی مهسا امینی منتشر شده است!

ارتش آمریکا طی گزارشی در سال ۲۰۱۹ از مفهومی به نام «امنیت سایبری اجتماعی» رونمایی کرد و مدعی شد جدیدترین شیوه جنگ به عنوان شاخه‌ای از جنگ‌های ترکیبی یا هیبریدی، استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای دستکاری ذهنی کشورهای هدف است. به گونه‌ای که به‌جای هک رایانه‌ها و زیرساخت‌های فناورانه، این بار خود انسان‌ها هک می‌شوند. 

در این شیوه از جنگ که نیروهای دشمن خود را در پوشش حساب‌های کاربری ایرانی جا می‌زنند اقدام به تولید محتوای گسترده به زبان فارسی با شهروندان ایرانی می‌کنند و این روند را تا جایی ادامه می‌دهند که روایت خود را از ماجرا مسلط نموده و دیگران را به پیاده نظام خود تبدیل کنند. پیاده نظام خشمگین نیز انزجار شکل گرفته در ذهن و قلبش را در آشوب‌های خیابانی پی می‌گیرد تا به شکل کاملاً هدایت شده و غیرمستقیم اهداف اولیه طراحان عملیات رسانه‌ای دشمن پیگیری و تأمین شود.

محتوای رسانه‌ای این چند روزه از جمله تصاویر سوزاندن قرآن کریم، مسجد، پرچم ایران، نیروهای پلیس و… نشان می‌دهد هدف دشمنان نه حمایت از مرحومه امینی بلکه سوء استفاده از نام و ماجرای او برای دنبال کردن اهداف خبیثانه از طریق خشمگین کردن مردم است. به طور واضح نیز مشخص است که فرقه تروریستی رجوی، رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی و صهیونیستی اکنون به جدی‌ترین فعالان این عرصه تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=35919

نوشته های مشابه

28مارس
تاکتیک فرقه رجوی درباره ماجرای کودک سربازان؛ نفی و لاپوشانی / دیدم مادرانی را که پنهانی می‌گریستند
روایت یک شاهد عینی از جنایت‌های فرقه ضدخانواده رجوی در حق کودکان اشرف

تاکتیک فرقه رجوی درباره ماجرای کودک سربازان؛ نفی و لاپوشانی / دیدم مادرانی را که پنهانی می‌گریستند

26مارس
اینجا آرام باشید و بیرون شورشی
مروری بر قوانین و استراتژی‌های رجوی ساخته

اینجا آرام باشید و بیرون شورشی