• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

گزارشی از چشم‌انداز اقتصادی آلبانی در سال ۲۰۲۲ پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید

  • کد خبر : 35504
  • 21 آگوست 2022 - 11:06

پس از نزدیک دو ماه از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در آلبانی، گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در رسانه‌های این کشور منتشر شد.

به گزارش سرویس بین الملل فراق، مشرح این گزارش ها به شرح زیر است:

ارزیابی شرکت S&P از اقتصاد آلبانی: وزارت امور اقتصادی و دارایی آلبانی اعلام کرد شرکت اعتبار سنجی بین المللی Standard & Poors (  S&P) در آخرین گزارش خود در ماه جولای سالجاری، ارزیابی خود از چشم انداز اقتصادی آلبانی در سال ۲۰۲۲ را منتشر نموده است. در این گزارش آلبانی همچون گذشته با (B+) و چشم انداز اقتصاد با ثبات درجه بندی شده است.این شرکت پیش بینی کرده است علیرغم تداوم جنگ در اوکراین، کشور آلبانی از رشد اقتصادی برخوردار باشد لیکن سرعت رشدش نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود.

افزایش قدرت پول ملی آلبانی (لک) در برابر ارزهای رایج به ویژه ارز یورو، باعث خواهد شد که سطح بدهی عمومی آلبانی به لک در سالجاری کمتر شود که تداوم آن منوط به تدوین قانون بودجه اورگانیک از سوی دولت است. این موسسه همچنین تورم در آلبانی در سال ۲۰۲۲ را مقدار ۶٫۴ درصد پیش بینی نموده است.

ساخت باندهای فرودگاه جدید در شهر ولورا :ادی راما نخست وزیر در صفحه مجازی خود تصاویر ساخت باندهای فرودگاه جدیدالتاسیس در شهر ولورا را منتشر کرد و در این رابطه نوشت : فرودگاه بین المللی ولورا بزرگترین پروژه در نوع خود در آلبانی می‌باشد که می‌تواند تمام هواپیماها از جمله هواپیماهای غول پیکر فرا اقیانوسی را مورد پذیرش قرار دهد، درحالی که فرودگاه کنونی تیرانا این قابلیت را ندارد.

پروژه احداث فرودگاه جدید شهر ولورا بالغ بر ۲۹۷ هکتار مساحت دارد که ۱۶ هزار متر مربع آن  به ترمینال مسافری و ۴۶۶۹۰ متر مربع به بخش پارکینگ و ۳۲ هزار متر مربع به ۱۲ جایگاه آشیانه هواپیما و ۲ هزار متر مربع آن به خدمات آتش نشانی اختصاص دارد.

ارزش این پروژه ۱۰۴ میلیون یورو در فاز اول و در طی دو سال می‌باشد و زمان اتمام کل پروژه ۴ سال در نظر گرفته شده و بیش از ۱۰۰۰ نفر به اشتغال درخواهند آمد. اجرای این طرح از نوامبر ۲۰۲۱ آغاز گردیده است.

افزایش درآمدهای گمرکی در ماه ژوئیه: افزایش درخواست برای خرید کالاهای اساسی از سوی مصرف کنندگان آلبانیایی و شروع فصل گردشگری، باعث افزایش واردات آلبانی در سالجاری و به دنبال آن رشد درآمدهای دولت در بخش ترخیص کالاهای وارداتی شده است.

آمارهای رسمی‌گمرک نشان می‌دهد در ماه گذشته درآمدهای گمرکی حدود ۲۰ میلیارد لک شده که بیشترین مقدار در تاریخ فعالیت های گمرک محسوب می‌شود. در واقع در ماه جولای سالجاری درآمد حاصله گمرکی ۱۹٫۶ میلیارد لک بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۷۵ میلیون لک بیشتر بوده و ۱۴٫۴ درصد رشد داشته است.

بیشترین درآمدهای گمرکی حاصل از واردات ۲۷۷ تن سیگار، ۶۰۰ تن قهوه و ۱۲۲۵۰ لیتر آبجو بوده است. در ۷ ماهه اول سالجاری در مجموع ۱۲۲٫۷ میلیارد لک درآمد گمرکی آلبانی بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰،۴درصد افزایش نشان می دهد.

ضرورت ارائه بسته حمایتی دوم دولت برای بخش حمل و نقل شهری : اتحادیه حمل و نقل شهری از دولت خواست پرداخت بسته حمایتی دوم یارانه سوخت به ۱۱ شرکت حمل و نقل شهری را از اول ماه آگوست آغاز نماید. دولت آلبانی بلیط حمل ونقل شهری را افزایش نداد و در اولین بسته حمایتی ( از ماه آوریل – ژوئن) کمک های یارانه ای سوخت را به شرکتهای حمل و نقل شهری پرداخت کرد. لیکن از ماه جولای تاکنون شرکتهای مذکور که در زیر مجموعه شهرداری‌های آلبانی هستند، در انتظار دریافت بسته دوم حمایتی می‌باشند.دولت صندوق ۹ میلیون یوروویی برای کمک به شرکتهای مذکور را تاسیس کرده و قیمت هر لیتر گازوئیل را ۱۰۰ لک محاسبه می‌کند، این در حالی است که قیمت گازوئیل در جایگاه‌های سوخت حدود ۲۲۰ لک می‌باشد.

نرخ ناامنی غذایی در آلبانی بالاترین در اروپا:  بر اساس داده‌های گزارش “وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان در سال ۲۰۲۲” منتشر شده توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(FAO) ، میانگین جمعیت آلبانی که در سال های ۲۰۲۱-۲۰۱۹ شامل شاخص “غلبه ناامنی غذایی” شده اند، ۳۰٫۹ درصد بوده است. این میانگین نسبت به سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۶ که ۳۸٫۸ درصد بوده، کاهش یافته است. اگر تنها بخشی از افرادی را که ناامنی شدید غذایی دارند در نظر گرفته شود، شاخص ثبت شده در آلبانی در سه سال گذشته ۷٫۷ درصد است. این شاخص نیز نسبت به نظرسنجی قبلی که نتیجه آن ۱۰ درصد جمعیت بود، بهبود یافته است.

آلبانی در منطقه جنوب اروپا دارای بالاترین درصد جمعیت دارای ناامنی غذایی خفیف یا شدید است. شاخص “غلبه ناامنی غذایی” در مقطع مورد بررسی(۲۰۲۱-۲۰۱۹) در مقدونیه شمالی ۲۰٫۹ درصد، درصربستان ۱۴٫۱ درصد، در مونته نگرو ۱۴ درصد، در بوسنی و هرزگوین ۱۲٫۶ درصد و در کرواسی ۱۱٫۴ درصد بوده است. این شاخص در اروپای غربی ۴٫۴ درصد است.

مناقصه ۱۱۴ کیلومتر از « کریدور آبی»: خانم بلیندا بالاکو معاون نخست وزیر و وزیر انرژی و زیر ساخت ها اعلام کرد که دولت در ۲ آگوست مناقصه ساخت محور میلوت – فی‌یر در مسیر کریدور آبی که آلبانی را از یک سو به کرواسی و از سوی دیگر به جنوب یونان متصل می‌کند، اعلام کرده است. طول کل این کریدور ۱۵۵۰ کیلومتر می‌باشد.

در حال حاضر رقابت برای واگذاری امتیاز ساخت بزرگراه ۱۱۵ کیلومتری میلوت – فی‌یر با هزینه ۸۳۹ میلیون یورو شروع شده است. 

افزایش نیم درصدی مجدد نرخ بهره بانکی: گنت سیکو رئیس بانک مرکزی اعلام کرد این بانک نرخ بهره بانکی خود را  از ۱٫۲۵% به ۱٫۷۵% افزایش داده است.

شورای نظارت در بانک مرکزی آلبانی در این رابطه توضیح داد که این افزایش در جهت اتخاذ تدابیر لازم برای کنترل تورم و افزایش قیمتها می‌باشد تا نرخ تورم قبلی به مقدار ۳% احیاء شود.

شایان ذکر است بعد از جنگ روسیه علیه اوکراین و افزایش قیمتهای کالاها، بانک مرکزی هم راستا با سیاست های سایر کشورهای غربی، نرخ بهره خود را در سه مرحله افزایش به ۱٫۷۵% رسانده است. قبل از بحران اوکراین نرخ بهره بانکی در آلبانی تنها نیم درصد بطور ثابت برای سالیان متوالی بود.

نرخ تورم در ماه ژوئن همانند ماه‌های گذشته روند رو به افزایشی داشته و به عدد ۷٫۴% رسید. دولت پیش بینی کرده که علیرغم وجود تورم بالا در کشور، رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ با سرعت کمتری تداوم داشته باشد.

افزایش قیمت نوشیدنی‌های غیرالکلی: عمده فروشان کالاها و نوشیدنی‌های غیر الکلی به خرده فروشی‌ها اعلام کردند که قیمت اقلام مذکور ۱۰ تا ۲۰% نسبت به گذشته افزایش قیمت پیدا خواهد کرد.در حال حاضر قیمت عمده فروشی آبمیوه از ۶۰ لک به ۸۰ لک افزایش پیدا کرده در حالی که آلبانی در نقطه اوج فصل گردشگری خود قرار دارد و تقاضای خرید نوشیدنی‌های غیرالکلی به بالاترین سطح خود رسیده است. لازم بذکر است باتوجه به روند کاهش جمعیت در سالهای اخیر، مصرف نوشیدنی‌های غیرالکلی و آبمیوه از روند کاهشی برخوردار شده و بر نحوه تغییر سبک زندگی مردم تاثیر گذاشته است. همچنین در ماه جاری میلادی قیمت انواع محصولات لبنیات از جمله شیر، پنیر، ماست و مشتقات آن تا ۱۱ % افزایش قیمت داشته است.

افزایش نرخ تورم در ماه جولای: بر پایه اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان آمار آلبانی، روند افزایش قیمت کالاها در کشور در مقایسه با ماه‌های گذشته متوقف نشده است. در ماه جولای نرخ تورم از ۷٫۴% ماه قبل به ۷٫۵% افزایش یافته و این امر عمدتاً نتیجه افزایش قیمت کالاها در بخش مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی بوده است.

پارلمان آلبانی ژنرال «بجرام بیگج» را ۱۵ خرداد ماه امسال به عنوان هشتمین رئیس جمهوری دوران پساکمونیست این کشور انتخاب کرد.ریاست جمهوری پنج ساله در آلبانی عمدتاً نقش تشریفاتی دارد. رئیس جمهوری آلبانی در حوزه قوه قضائیه و نیروهای مسلح اختیاراتی دارد و به دو دوره محدود می‌شود.

رئیس جمهور جدید آلبانی باید بداند در چشم اندازی اقتصادی کشور خود راه سلف پیشین را نرفته و به جهت ارتباط محکم با اتحادیه اروپا در ابتدا مانعی بزرگ به نام فرقه تروریستی رجوی را از پیش راه بردارد.

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=35504

نوشته های مشابه

22آوریل
«دختر وزرا»؛ سناریویی برای فروکش کردن ضرب سیلی به رژیم کودک‌کش
اولین اثر جلسه مخفیانه افسر اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با سرکردگان فرقه رجوی رونمایی شد

«دختر وزرا»؛ سناریویی برای فروکش کردن ضرب سیلی به رژیم کودک‌کش

17آوریل
فاکتِ چشمان ۱۲ تا داشتم / قربان عرب حسرت به دلی با یادآوری خاطرات را نوشته بود
افشای اسنادی از جمع‌بندی نشست‌های غسل هفتگی و عملیات جاری مردان و زنان در فرقه رجوی

فاکتِ چشمان ۱۲ تا داشتم / قربان عرب حسرت به دلی با یادآوری خاطرات را نوشته بود