• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
«تلخی رهایی»؛ اثری که با واکنش فرقه مواجه شد

تهدید راوی کتاب «تلخی رهایی» از سوی فرقه رجوی

  • کد خبر : 35363
  • 03 آگوست 2022 - 13:04

کتاب «تلخی رهایی» نوشته جواد کامور بخشایش توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری منتشر و رونمایی شد.

به گزارش فراق، مراسم رونمایی و معرفی کتاب «تلخی رهایی» صبح دیروز یازدهم مردادماه، با حضور جمعی از اهالی فرهنگ در حوزه هنری برگزار شد.

این مراسم با حضور اهالی تاریخ، فرهنگ و رسانه چون حجت‌الاسلام علی شیرازی جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع، محمدمهدی دادمان مدیر حوزه هنری، علی اکبر شیروانی مدیرعامل انتشارات سوره مهر، محمدحسن روزی‌طلب پژوهشگر تاریخ معاصر، محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، جواد کامور بخشایش نویسنده اثر و علی بیگلری راوی این کتاب همراه بود.

«تلخی رهایی» روایت‌گر اسارت علی بیگلری در اردوگاه اشرف و اتفاقات آن زمان و پس از آن است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی شیرازی، جانشین عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و از کارشناسان حوزه خاطره‌نویسی دفاع مقدس، در این مراسم ضمن تأکید بر مطالعه آثاری چون «تلخی رهایی» گفت: این کتاب ارزشمند، حقیقتاً خواندنی است. من هم در زمینه منافقین مطالعه کرده و هم اردوگاه اشرف را از نزدیک دیده و بررسی کرده‌ام. اسناد و حقایق درباره سازمان باید از زبان اسرای متعدد نقل شود تا این تکرار، نگاه‌ها را به یقین برساند. «تلخی رهایی» کتاب ارزشمندی است که به قلم کامور بخشایش نوشته شده است. از نویسنده و راوی تشکر می‌کنم. خاطرات بیگلری، دربردارنده روایت‌هایی از فساد و اقدامات منافقین است.

سمت تاریک جنگ را روایت نکردیم

وی ادامه داد: جای انتشار کتاب‌هایی از جنس «تلخی رهایی» در مجموعه‌های ادبیات جنگ خالی بود. امیدوارم در انتشار آثاری با این مضمون و موضوع، استمرار داشته باشیم و بتوانیم پرچمی را که شهدا برافراشته‌اند، تا پایان عمر برافراشته نگاه داریم و آن را به دست امام زمان(عج) بسپاریم.

علی‌اکبر شیروانی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر، نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه «تلخی رهایی» از مهمترین کتاب‌هایی است که با تأخیر منتشر شده است، گفت: ما در تاریخ شفاهی جنگ ابتدا به سمت بیان روشن جنگ رفتیم و به شرح عملیات‌ها، رشادت‌ها و … پرداختیم و کمتر از سمت تاریک جنگ گفتیم.

مدیرعامل انتشارات سوره مهر ضمن تأکید بر این نکته که سمت تاریک جنگ، شدت نور را نیز مشخص می‌کند؛ در نتیجه از این منظر کتاب «تلخی رهایی»، کتاب مهمی است، افزود: این اثر نشان قسمت تاریک جنگ را روایت می‌کند. اگر در سمتی ما با مبارزانی مواجه هستیم که رشادت به خرج دادند، در سمت دیگر، سمت تاریک جنگ وجود دارد که برنامه‌ریزی شده بود. بیگلری به لحاظ سن و سال در موقعیتی بود که به آن سمت کشیده شد و مانند بسیاری از کسانی که مستقیم و غیر مستقیم از عوارض جنگ آسیب دیدند، او نیز از این بخش آسیب دید.  

وی ضمن تشکر از کامور بخشایش برای تدوین این اثر، ادامه داد: سرمایه اصلی انتشارات سوره مهر نویسندگانی مانند کامور بخشایش است که با پایمردی خود، کتاب‌هایی مانند «تلخی رهایی» را می‌نویسند. از بیگلری به خاطر بیان این خاطرات و قرار دادن خودش در معرض قضاوت، تشکر می‌کنم. این هم مجاهدتی است که باید از آن تقدیر کرد. او سمت تاریک زندگی خود را در مقابل دیدگان ما قرار داد و از قضاوت نترسید. 

شرحی از چهار نسل تقابل سازمان مجاهدین با کشور

محمدحسن روزی‌طلب، پژوهشگر تاریخ معاصر، نیز در ادامه این مراسم به سخنرانی پرداخت. او با اشاره به تقابل تاریخی سازمان مجاهدین(فرقه رجوی) با کشور گفت: ناگفته‌ها درباره سازمان مجاهدین خلق و رخدادهایی که این سازمان در نیم قرن گذشته در سپهر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و مردم رقم زده، بسیار است. بخش‌های کوچکی از این اقدامات در «تلخی رهایی» گفته شده است. امیدوارم این کتاب مقدمه‌ای باشد برای باز کردن پرونده اسرای ایرانی که به سازمان پیوستند؛ این موضوع نیز در دو بخش قابل مطالعه است: نخست اسرایی که در اردوگاه عراق بودند و با تبلیغات منافقین، به سازمان پیوستند؛ و دیگر اسرایی هستند که بعد از عملیات‌هایی در سال‌های ۶۶-۶۷ به اسارت منافقین درآمدند که البته بخش قابل توجهی از این دست از افراد در سال‌های ۶۸-۶۹ از سازمان جدا شدند. 

وی با بیان اینکه تقابل سازمان مجاهدین با انقلاب اسلامی در چهار نسل قابل مطالعه و بررسی است، ادامه داد: نسل اول این تقابل که از ابتدای تأسیس سازمان شروع می‌شود و تا سال ۵۷ ادامه می‌یابد، یک دعوای ایدئولوژیک و عقیدتی است. در این برهه در حالی که نیروهای خط امام(ره) و سازمان دارای یک دشمن مشترک به نام رژیم پهلوی هستند، اما در نقاط مهمی براساس ایدئولوژی دچار اختلاف می‌شوند. مشخص‌ترین آن، این است که سران سازمان به دیدار امام(ره) در نجف می‌روند و عقاید خود را در بیش از ۲۰ جلسه در محضر ایشان بیان می‌کنند. امام(ره) نیز در نیم ساعت فرمودند که اجمالاً این ایدئولوژی شما التقاطی است و از نظر استراتژیک و تاکتیکی نیز این شیوه به براندازی رژیم شاه منجر نمی‌شود و تنها خود را از بین می‌برید؛ یعنی در این دیدار، ایدئولوژی و راهبردی سازمان مورد انتقاد امام(ره) قرار می‌گیرند. مسائلی که بعدها منجر به تغییر ایدئولوژی و نفی مشی چریکی در سازمان می‌شود، نشانگر صحت تبیین امام(ره) از مبانی سازمان است.

وی با بیان اینکه ما در نسل دوم درگیری که از سال ۵۷ تا ۶۰ رخ می‌دهد، با یک درگیری سیاسی روبرو هستیم، افزود: در این فاصله سه ساله، چندین انتخابات از جمله خبرگان، قانون اساسی، مجلس، ریاست جمهوری و … برگزار می‌شود. در این مدت ما با یک درگیری عمدتاً سیاسی مواجهیم که پایان آن ۳۰ خرداد سال ۶۰ و ورود سازمان به فاز نظامی و شروع موج ترورها و شورش‌ها از جمله انفجار هفتم تیر است.

روزی‌طلب با تأکید بر اینکه نسل سوم درگیری، از سال ۶۰ شروع می‌شود و تا سال ۶۵ به طول می‌انجامد و با تشکیل ارتش آزادی‌بخش به اتمام می‌رسد، یادآور شد: در این مقطع، درگیری امنیتی است؛ چون آنها استراتژی براندازی به نام «براندازی ضربه‌ای و شتابان» در سر داشتند. ما در این مقطع وارد یک درگیری شدید امنیتی می‌شویم. با توجه به اقدامات سازمان در این برهه می‌توان گفت این حجم از ترورها و انفجارها در تاریخ ایران و حتی جهان بی‌سابقه است. انقلاب اسلامی در این برهه شروع به مقابله با این اقدامات می‌کند و ماشین ترور را چنان سرکوب می‌کند که اعضای سازمان مجبور به خروج از کشور می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال ۶۳-۶۴ با شکست راهبرد براندازی، سازمان شروع به طراحی عملیات بزرگتری می‌کند، ارتش آزادی‌بخش را بنیان‌گذاری کرده و در عراق اردوگاه اشرف را راه‌اندازی کرده و مستقیماً وارد جنگ ایران و عراق می‌شود. درگیری چهارم، درگیری نظامی بود که مشخصاً در تنگه چهارزبر رخ می‌دهد و در آن، برای همیشه آرزوی براندازی با ارتش آزادی‌بخش از بین می‌رود. 

حذف حقوق بشر در جامعه آرمانی مجاهدین

به گفته این پژوهشگر تاریخ معاصر؛ سازمان پس از این مرحله، در یک بن‌بست قرار می‌گیرد و به اصطلاح خودش وارد یک جنگ ۱۰۰ برابر می‌شود. من نام این جنگ را جنگ روایت‌ها می‌گذارم. ما در ۳۰ سال گذشته وارد یک جنگ روایت‌ها شده‌ایم؛ مبنی بر اینکه چه کسی در چهار نسل گذشته بر حق بوده و چه کسی بر حق نبوده است. سازمان تلاش دارد در جنگ روایت‌ها، شکست‌های خود در چهار نسل گذشته را جبران کند. 

روزی‌طلب با بیان اینکه انتشار کتاب‌هایی مانند «تلخی رهایی» نقطه مثبت در جنگ روایت‌ها است، اضافه کرد: از سوی دیگر، نکته‌ای که نویسنده و راوی کتاب بر آن تأکید دارند، یکی از مهمترین نقاط برخورد و کار تبیینی علیه مجاهدین است. مجاهدین خلق ادعا دارد که جنبش رهایی‌بخش است. آثاری مانند «تلخی رهایی» باطل‌السحر ادعای سازمان مجاهدین است؛ چرا که به خوبی جامعه اشرف را به عنوان یک جامعه مورد نظر سازمان به تصویر می‌کشد. آنها که می‌خواهند ایران را آزاد و حقوق بشر را رعایت کنند، در حالی که خود در اشرف و در میان یک جامعه پنج هزار نفری نشان دادند که قادرند چه جنایت‌هایی را مرتکب شوند.

وی با بیان اینکه روایت کتاب«تلخی رهایی» روایتی صادقانه است، اضافه کرد: در سال‌های گذشته کتاب‌ها و مقالات متعددی منتشر شده است، اما گاه در این آثار ما با افراط مواجه هستیم. پشیمان بودن آقای بیگلری که در خط به خط این کتاب موجود است، مانع از صداقت وی نشده است. جوهر نفاق، دروغگویی است. از دروغ است که نفاق درست می‌شود. روایت صادقانه بیگلری نشان می‌دهد که او این جوهر را ندارد و این صداقت در کلام او وجود دارد.

لحظه تراژیک دیدار یک پدر با دخترش پس از جدا شدن از سازمان

محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دیگر سخنران حاضر در این مراسم بود. وی با بیان اینکه اولین چیزی که باید در سازمان زیر پا گذاشته شود، خانواده است، گفت: در دهه ۸۰ قرار بود تعدادی از اعضایی که از سازمان جدا شده بودند، به خانواده‌هایشان تحویل داده شوند. خاطرم هست در میان این افراد، مردی 42 ساله، درهم شکسته و خرد شده حضور داشت. او می‌گفت من سرباز ۱۹ ساله‌ای بودم، زنم باردار بود که به جنگ رفتم، در سال ۶۴ اسیر شدم و در سال ۶۶ به سازمان پیوستم و الآن بعد از ۲۰ سال بازگشته‌ام. به من اطلاع داده‌اند که همسر، پدر و مادرم فوت کرده‌اند و فقط دختر ۲۰ ساله‌ای دارم. نمی‌دانم دختر داشتن چه حسی دارد و من تنها برای این دختر، شرمندگی به ارث گذاشته‌ام. او تجربه پدری نداشت. لحظه دیدار این پدر و دختر لحظه تراژیکی بود. این دو مظلوم‌ترین‌های ظلم جهان استکبار بودند. خانواده، در سازمان مجاهدین زشت، حرام و منکر است. برای اعضای سازمان، فکر کردن به خانواده گناه محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه «تلخی رهایی» و کتاب‌هایی از این دست، هم ارزش تاریخی دارند و هم ارزش خودسازی ادامه داد: موضوع اصلی این دست از آثار، تصمیم و انتخاب است. دو راهی‌هایی که برای روای کتاب ایجاد شده، برای تک‌تک ما ایجاد می‌شود. هر انسانی که بخواهد خودسازی کند، باید این دست از کتاب‌ها را مطالعه کند. 

تهدید راوی کتاب «تلخی رهایی» از سوی سازمان

علی بیگلری، راوی کتاب «تلخی رهایی»، نیز در بخشی از این مراسم با اشاره به تبلیغات سوئی که علیه وی در این مدت از سوی سازمان انجام شده است، گفت: من از اعضای این سازمان بوده و از داخل این سازمان این حرف‌ها را زده‌ام و همین سبب شده است آنها عصبانی شوند. در این مدت از سوی سازمان تهدید شدم یا به من توهین کرده و من را بی‌سواد خطاب کردند.

وی افزود: اگر جنگ را یک کتاب درنظر بگیریم، این کتاب فصل‌های مختلفی دارد. فصل اول اگر شهادت باشد، این کتاب فصل دیگری به نام اسارت دارد. اسرا به دلیل سختی‌هایی که با آن مواجه می‌شوند آرزوی شهادت دارند. همه ما در زندگی با دوراهی روبرو هستیم. همانند حر در واقعه عاشورا که میان دو راهی سپاه یزید و سپاه امام‌حسین(ع) قرار گرفت. من هم در یک دوراهی قرار گرفتم و بر اساس انتخابم اتفاقاتی برایم رقم خورد که در کتاب آن‌ها را روایت کردم. روایتی که حتی صدای منافقین را درآورد و برایش برنامه ساختند؛ چرا می‌دانستند تأثیر سخنان من که در دل آن اردوگاه بودم، بیشتر است.

وی با بیان اینکه برخی به من انتقاد می‌کنند که با گفتن این خاطرات، دوباره برای خود دردسر درست می‌کنی، گفت: گفتن این حقایق، وظیفه من است. می‌خواهم برای جوانان و نسل آینده روشنگری کنم تا بدانند که چه رخ داده و چه خبر است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=35363

نوشته های مشابه

16آوریل
سرکردگان فرقه رجوی به اشد مجازات محکوم شوند
سیداحمد آقامیری، فرزند شهید ترور خواستار شد

سرکردگان فرقه رجوی به اشد مجازات محکوم شوند

16آوریل
آموزش ساخت بمب‌های دستی و انفجاری از طریق تلگرام
فعالیت های مشکوک در آستانه فروپاشی فرقه تروریستی رجوی در اشرف ۳

آموزش ساخت بمب‌های دستی و انفجاری از طریق تلگرام