• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

ضربه سخت توافق اتمی بر سلسله اعصاب باندرجوی؛

  • کد خبر : 3222
  • 18 جولای 2015 - 18:11

ضربه سخت توافق اتمی

بر سلسله اعصاب باند رجویimage225001

سید حجت سیداسماعیلی

عضو پیشین شورای مرکزی مجاهدین

کنگره‌های بین‌المللی همواره پس از جنگهای مهم و یا تهدیدات مهم جهانی شکل گرفته است؛ مانند کنگره ی وین، سازمان ملل و جامعه ملل هر کدام پس از اجلاس های مهم بین المللی و به منظور پایان دادن به منازعات بین المللی و پایه گذاری نظم جدید ایجاد گردیده اند.

توافق وین ۲۰۱۵ نیز که بین ایران و شش قدرت بزرگ جهان بدست آمد، همچون کنگره وین ۱۸۱۵ که نقش موثر در شکل‌دهی نظام بین الملل داشته است، بعنوان بزرگترین رویداد تاریخی در پهنه دیپلماسی و روابط بین الملل در عصر حاضر نام برده می‌شود .

معمولاً الگوهای مهم نظم بین‌الملل پس از کنگره‌ها و اجلاس قدرتهای بزرگ پایه گذاری می شود و به همین دلیل کنگره وین ۱۸۱۵ پایه گذار نظم جدید بود. حال درست بعد از گذشت ۲۰۰ سال بار دیگر شاهد تحولات مهم در عرضه روابط‌ بین‌الملل هستیم و بواسطه توافق وین روابط بین الملل دستخوش تحول عمیقی شده و پارادایم جدیدی در حال شکل‌گیری است. سفر آتی آقای فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به ایران را نیز باید در کادر همین تحولات تحلیل کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر امور خارجه فرانسه دیروز گفت: فرانسه دیگر وقت را برای بهره‌برداری از فرصت‌های اقتصادی ممکن در ایران که بعد از توافق هسته‌ای جهانی ایجاد می‌شود از دست نخواهد داد . . . فابیوس وزیر خارجه فرانسه که با شبکه رادیویی اروپا سخن می‌گفت، اظهار کرد: به تهران می‌رود اما وی به زمان این سفر اشاره‌ای نکرد.

بنابراین پربیراه نیست اگر ادعا کنیم، شرایط بین المللی به واسطه توافق جامع هسته ای تغییر پیدا می کند و ضمن تاثیرات جهانی، نقشه سیاسی خاورمیانه را نیز دچار دگرگونی می کند.

به هر حال توافق وین در تاریخ روابط بین المللٰ اتفاقی نادر و شاید کم سابقه است و این اولین بار است که دیپلماسی به معنای تمام کلمه بر جنگ و گزینه تقابل به هر شکلی پیروز می شود.

بدین ترتیب باید گفت مهم‌ترین بُعد آن از نظر تئوری رژیم‌های بین‌المللی، ساخت‌یابی نوعی رویۀ بین‌المللی مبتنی بر دیپلماسی و گفت‌وگو بر سر حساس‌ترین مسائل بین طرف‌های کاملا ناهمسو و مخالف است.

از سوی دیگر حمایت‌های گسترده در اجلاس‌های اخیر شانگهای، اوراسیا و بریکس از حقوق هسته‌ای ایران و طرح مطالبه همگرایی سراسری با حضور ایران برای مبارزه با تروریسم از سوی حاضران در این اجلاس‌ها نشانگر اعتماد جهانی به ایران و اذعان جهانی به جایگاه و نقش ایران در برقراری ثبات و امنیت جهانی است، که با توافق وین این نقش در تقویت ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه و مبارزه با تروریسم نیز بطور مضاعف برجسته تر شده و بر استقرار صلح و امنیت در منطقه تاثیر غیرقابل انکاری خواهد داشت.

از دیگر تاثیرات این توافق ایجاد فضای مناسب در منطقه برای جنگ علیه تروریسم است. با این توافق تنش های منطقه ای که عامل افراط گرایی و رشد تروریسم در منطقه به حساب می آید کاهش یافته و بر جریان مبارزه و مقابله دولت های منطقه بویژه عراق و سوریه با گروههای تروریستی تاثیر خواهد گذاشت.

حال با این توضیحات بخوبی میتوان عکس العمل‌های هیستریک رهبری گروه تروریستی مجاهدین علیه توافق وین را بدرستی تبیین کرد که چگونه با این توافق شکاف های موجود برای فعالیت گروههای تروریستی و از جمله سازمان مجاهدین در منطقه بسته می‌شود.

اطلاعیه مجاهدین در بیست و سوم تیرماه جاری به افاضات مریم رجوی اشاره دارد که نشان از ورشکستگی خطی – استراتژیکی، پرت افتادگی و در یک کلام بی سوادی سیاسی وی بعنوان رهبر نصفه و نیمه مجاهدین دارد.

آنچه در این اطلاعیه به وضوح به چشم می‌خورد ترس و وحشت مریم رجوی از تبعات این توافق و تاثیرات آن در تشکیلات مجاهدین است؛ وحشتی که نتیجه تحلیل غیر واقعی و وارونه مسائل ایران طی سه دهه گذشته است، واقعیتی که به طریق اولی نشانگر عجز رهبران وطن‌فروش مجاهدین از تحلیل مسائل سیاسی، اجتماعی ایران است.

در این اطلاعیه بخوبی میتوان دست خالی و تناقض گویی رهبر نصفه و نیمه مجاهدین را دید که در اوج ناامیدی سر بر دیوار می کوبد و پرت و پلا میگوید:

مریم رجوی وقتی تمامی تلاش این گروه در وطن فروشی و مزدوری کشورهای غربی و برخی کشورهای عرب منطقه را بر بادرفته می‌بیند در اوج استیصال می‌گوید: ” . . . اگر کشورهای ۱+۵ قاطعیت بخرج می‌دادند رژیم ایران هیچ چاره‌ای جز عقب‌نشینی کامل و دست کشیدن دائمی از تلاش برای دستیابی به بمب اتمی و مشخصاً دست برداشتن از هر گونه غنی‌سازی و تعطیل کامل پروژه‌های بمب‌سازی نداشت. “

در عقب ماندگی تاریخی مجاهدین و عجز آنان از درک تحولات عظیم پیش رو در روابط بین الملل و فضای سیاسی و اجتماعی داخل کشور، همین بس که رهبران این گروه تنها دلشان را به شنیده شدن برخی شعارها که در جریان شادی مردم برای توافق هسته ای در تهران سر داده شد خوش کردند. ولی باید به آنان گفت: حتی اگر چنین شعارهایی هم داده شود هیچ ربطی به مجاهدین ندارد. چرا که همان کسانی که چنین شعارهایی را سر داده اند نظرشان راجع به مجاهدین آن است که این عده مشتی مزدور وطن فروش هستند. در یک کلام همان کلمه منافقین را بکار خواهند برد که سنبل همه پستی ها و رذالت‌ها برای مردم ایران است.

………………….

۱۳۹۴/۴/۲۵

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=3222

نوشته های مشابه

28مارس
فقط به امید دیدار فرزندم زندگی می‌کنم
مهرویه هاشمی، مادر چشم انتظار یکی از اسیران فرقه رجوی

فقط به امید دیدار فرزندم زندگی می‌کنم

28مارس
ماهواره‌های استارلینک چگونه به صورت مخفیانه وارد «اشرف ۳» شدند + تصاویر واقعی
پلیس آلبانی تنها به جهت این پرونده باید مریم رجوی را دادگاهی کند

ماهواره‌های استارلینک چگونه به صورت مخفیانه وارد «اشرف ۳» شدند + تصاویر واقعی