• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

بنی‌صدر؛ کسی که در دام رجوی افتاد و سقوط کرد

  • کد خبر : 31549
  • 10 اکتبر 2021 - 12:01

بنی‌صدر در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ با هواپیمای حامل امام خمینی (ره) از فرانسه به ایران آمد، یک سال بعد در پنجم بهمن ۱۳۵۸ رئیس جمهور شد، سی‌ام همان ماه به فرماندهی کل قوا منصوب شد، ۲۰ خرداد ۱۳۶۰ از فرماندهی کل قوا برکنار شد، سی و یکم همان ماه کفایت سیاسی او در مجلس رد شد و یک روز بعد، از پست ریاست جمهوری عزل شد.

به گزارش فراق، وی پس از آن به زندگی مخفیانه روی آورد و هفتم مرداد همان سال با ظاهری زنانه به همراه مسعود رجوی، سرکرده فرقه تروریستی رجوی، از ایران فرار کرد.

او عضو شورای انقلاب اسلامی، نخستین رئیس جمهور و نخستین فرمانده کل قوای نیرو‌های مسلح کشور بود، اما به‌دلیل عملکرد غیر قابل قبول او، اعتماد عالی‌ترین مقامات سیاسی، اجرایی و امنیتی کشور را از دست داد و در آخر از ایران گریخت، تابعیت فرانسه گرفت و علیه نظام جمهوری اسلامی به توطئه پرداخت.

ابوالحسن بنی‌صدر که بود؟

ابوالحسن بنی‌صدر، دوم فروردین ۱۳۱۲ شمسی در روستای باغچه از توابع شهرستان کبودرآهنگ متولد شد. پدر او آیت‌الله سیدنصرت‌الله معروف به صدرالعلمای همدانی و پدربزرگ او سید صالح معروف به مجدالعلمای همدانی از روحانیون سرشناس استان همدان بودند. او دارای یک برادر به نام سید فتح‌الله بود. پدر او با امام خمینی (ره) سلام و علیک داشت.

ابوالحسن، پس از تأسیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۷ چهار سال در این مؤسسه تحقیقاتی مهم دانشگاه، مشغول کار شد. در هفتم شهریور ۱۳۴۰ در ۲۸ سالگی با عذرا حسینی، دختر همسایه و همشهری خود ازدواج کرد و صاحب دو دختر و یک پسر شد.

ازدواج فیروزه، دختر ۱۸ ساله بنی‌صدر با مسعود رجوی، سرکرده فرقه تروریستی رجوی، به‌دلیل بالا گرفتن اختلافات سیاسی ابوالحسن و مسعود، به اجبار پدر به طلاق منجر شد.

سقوط در دامن منافقین

بعد از عزل بنی صدر از همه مناصب سیاسی خود در نظام جمهوری اسلامی ایران، تنها گروهی که پذیرای او بود، فرقه تروریستی رجوی بود. اعضای سازمان مجاهدین در زمستان ۱۳۶۰ در اعتراض به عزل بنی صدر! دست به تظاهرات خیابانی زدند و خواستار سرنگونی حکومت نوپای سیاسی ایران شدند!

پس از واقعه هفتم تیر و بمب‌گذاری مقر حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی، بنی صدر به صورت علنی وارد جنگ مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی شد.

چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی محمدعلی رجایی، بنی صدر همراه با مسعود رجوی با یک فروند بوئینگ ۷۰۷ که سرهنگ معزی از فرودگاه مهرآباد ربود، از کشور گریخت و به فرانسه رفت.

با فرار بنی صدر از ایران، همسر او عذرا حسینی بازداشت شد، اما با دستور مستقیم آیت الله سیدمحمد بهشتی و اقدام سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، از زندان آزاد شد.

بنی صدر در فرانسه، تقاضای پناهندگی سیاسی کرد. رابطه بنی صدر با رجوی نیز بسیار نزدیک و دوستانه بود، اما اختلافات این دو بر سر پاره‌ای مسائل، بالا و او سال ۱۳۶۲ از همراهی با فرقه رجوی کناره گرفت.

خبر مرگ بنی‌ صدر بر اساس اطلاعیه خانواده او پس از یک دوره طولانی بیماری در پاریس، شنبه ۱۷ مهر منتشر شد. او در سن ۸۸ سالگی در حالی درگذشت که به واسطه اعتماد به رجوی همچون سایر فریب خوردگان، موجبات سقوط خود را فراهم کرد. بنی صدر خیلی وقت پیش، زمانی که به مردم ایران خیانت کرد، مرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=31549