• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

اشتیاق تند ما را مجاب کن یا على بن موسى الرضا (ع)

  • کد خبر : 31530
  • 06 اکتبر 2021 - 17:16

بیست و نهم ماه صفر مصادف است با شهادت امام علی ابن موسی الرضا (ع) که به دست مامون، خلیفه عباسی و در شهر توس به شهادت رسیدند.

به گزارش فراق، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در یازدهم ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری در مدینه متولد شدند و در پایان ماه صفر سال ۲۰۳ به دست مأمون به شهادت رسیدند. مشهورترین لقب امام هشتم شیعیان «رضا» به معنای خشنودی است. امام محمدتقی (علیه‌السلام) امام نهم و فرزند ایشان سبب نامیده شدن آن حضرت به این لقب را این‌گونه نقل می‌فرمایند: «خداوند او را رضا لقب نهاد؛ زیرا خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار در زمین از او خشنود بوده‌اند و ایشان را برای امامت پسندیده‌اند و همین طور (به خاطر خلق و خوی نیکوی امام) دوستان و نزدیکان از ایشان راضی و خشنود بود‌ند.»

یکی دیگر از القاب مشهور حضرت «عالم آل محمد» است. نقل شده است که امام کاظم (ع) به فرزندانش می‌گفت: «برادر شما علی بن موسی عالم آل محمد است.» این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان است. جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش به ویژه علمای ادیان مختلف انجام دادند و در همه آن‌ها با سربلندی تمام بیرون آمدند، دلیل کوچکی بر صحت این سخن است. این توانایی و برتری امام در تسلط بر علوم یکی از دلایل امامت ایشان است و با تأمل در سخنان امام در این مناظرات کاملاً این مطلب روشن بود که این علوم جز از یک منبع وابسته به الهام و وحی نمی‌تواند سرچشمه گرفته باشد.

در خصوص شهادت امام رضا (علیه‌السلام) نقل است که مامون به یکی از خدمت‌کارانش دستور داد که ناخن‌های دستش را بلند نگه دارد و سپس به سمی آغشته کند و با دست‌های زهرآلودش اناری را برای امام رضا (علیه‌السلام) دانه کند. مامون انار آلوده را نزد امام رضا (علیه‌السلام) آورد و اصرار کرد که آن را بخورند. امام ابتدا قبول نکردند؛ ولی زمانی که مامون امام را تهدید به مرگ نمود، امام مقداری از آن انار را خوردند و بعد از گذشت چند ساعت حالشان دگرگون شد و در نهایت در سحرگاه روز ۲۹ صفر سال ۲۰۳ هجری بر اثر همان انار آلوده به شهادت رسیدند.

سلام و درود می فرستیم بر خورشید تابان خراسان و این روز را خدمت دلباختگان و شیفتگان آن حضرت به خصوص مخاطبان گرانقدر و دل سوخته فراق تسلیت عرض می نماییم. اشتیاق تند ما را مجاب کن یا على بن موسى الرضا(ع).

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=31530

نوشته های مشابه

16آوریل
سرکردگان فرقه رجوی به اشد مجازات محکوم شوند
سیداحمد آقامیری، فرزند شهید ترور خواستار شد

سرکردگان فرقه رجوی به اشد مجازات محکوم شوند

16آوریل
آموزش ساخت بمب‌های دستی و انفجاری از طریق تلگرام
فعالیت های مشکوک در آستانه فروپاشی فرقه تروریستی رجوی در اشرف ۳

آموزش ساخت بمب‌های دستی و انفجاری از طریق تلگرام