• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

«عملیات جاری» مهمترین ابزار سرکوب در فرقه رجوی

  • کد خبر : 28953
  • 03 مارس 2021 - 11:04

به جرات می توان مدعی شد که «عملیات جاری» یکی از جدی ترین ابزار سرکوب فردی و جمعی در تشکیلات رجوی است. به وسیله عملیات جاری رفتارها چک و کنترل می گردد. مثل یک دوربین مدار بسته ای است که خود فرد آن را کنترل کرده و بعد در نشستی باید فلش بک کارهای روزمره خود را به بقیه نشان بدهد. کسی نمی تواند یک روز در نشست های مختص عملیات جاری غیبت کند و یا فاکت روزانه خودش را ثبت نکرده باشد.

رجوی طوری این را در فرقه القا کرده است که گویا عدم حضور در نشست های عملیات جاری همردیف است با نخواندن نماز و یا همان به قضا رفتن نماز!

این نشست ها توسط یکی از مسئولین تشکیلات در هر قسمت برگزار شده و کنترل می گردد. او باید فاکت های افراد را به دقت گوش داده و ثبت نماید. اگر نیاز و ضروری باشد باید فاکت را همان جا در نشست کندوکاو نموده و سریعا به مسئول  بالاتر خود گزارش نماید.

فاکت ها به صورت روزانه جمع آوری شده و به محلی نامعلوم منتقل می گردد. کسی از این بابت خرسند نیست و نگرانی وجود دارد، زیرا افراد می گویند بعدها فاکت هایی که خودمان نوشته ایم را به خودمان سرکوفت خواهند زد و از آنها به عنوان مدرک استفاده خواهند نمود.

البته این موضوع بسیار درست هم هست چون در برخی مواقع وقتی فردی از نظر آنان مرتکب خطا می گردد برای اثبات حرف خودشان فاکت هایی که فرد نوشته است را جلویش گذاشته و می گویند مگر این فاکت خود تو نیست ؟ مگر خودت این را ننوشته بودی؟ پس چرا اینطوری است و فلان و بهمان.

از طرفی فاکت ها به صورت روزانه در نشست توسط یکی از شرکت کنندگان در جلسه که کاتب نشست نام دارد  ثبت شده و به کامپیوتر مسئول اول مقر مربوطه ارسال می گردد.

در همین راستا که عرض کردم اگر کسی در نشست عملیات جاری فاکت ننوشته باشد مورد مواخذه جدی قرار گرفته می شود. باید علت ننوشتن فاکت هایش کاملا منطقی و مورد قبول باشد مثلا طرف دچار تب چهل درجه شده و در آستانه شوک قرار داشت وگرنه قابل قبول نبوده و فرد باید حسابرسی گردد.

بعضا افراد در اعتراض به وضعیت هایی که برایشان به وجود می آید به لج افتاده و برای نشان دادن لج  و اعتراض خودشان از نوشتن فاکت برای نشست های عملیات جاری سر باز می زنند. در پاسخ سوال مسئول نشست که چرا فاکت ننوشتی، فرد می گوید: نداشتم.

مسئول نشست ول کن نیست و تلاش می کند با زیر سوال بردن وضعیت فرد و اینکه ننوشتن فاکت او اصلا قابل پذیرش نیست، او را مُجاب می نماید که در همان نشست به نوشتن فاکت بپردازد و آخر از همه فاکت هایش را بخواند و برای این بی توجهی خودش که به جمع بی احترامی کرده است معذرت خواهی کرده و انتقاد از خود نماید.

یک فاکت در عملیات جاری از اجزای مختلفی تشکیل شده است: صورت فاکت، نقطه آغاز و یا چرایی فاکت، تعهدات، ضایعات فاکت، که مهمترین آن صورت فاکت و چرایی آن است. بقیه اجزا از اهمیت خاصی برخوردار نیست. در واقع رجوی به دنبال صورت مسئله و چرایی آن است. ظاهر قضیه خوب است و گویا فرد از خودش انتقاد کرده و در درون خودش احساس تناقض می کند، اما رجوی هدفش از این موضوع کنترل ذهن افراد است و اینکه زودتر به مسائل داخل تشکیلاتش پی برده و اگر مورد خطرناکی احساس می کند را پیگیری و پیشگیری نماید.

یادداشت از: بخشعلی علیزاده

انتهای پیام / فراق

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=28953