• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

فرقه ها چگونه عمل می کنند ؟ / بمباران محبت، ترفند فریبکارانهِ بسیاری از فرقه ها جهت عضو گیری است / ۴

  • کد خبر : 16798
  • 23 آگوست 2018 - 11:14

۳-  اولین تماس فرقه
فرقه ها مانند بسیاری از گروهایی که در جامعه می شناسیم ، نیستند . فرقه ها در سطح ، ممکن است شبیه به گروه های معمولی باشند ، ولی در بسیاری جهات متفاوت از آنها هستند. پیوستن به فرقه مانند پیوستن به یک باشگاه محلی ، کلیسای باپتیست ، یا باشگاه روتاری و یا مانند استخدام در یک شرکت تجاری یا یک سازمان مجاز غیر انتفاعی نیست . گروه هایی که در قسمت های گذشته به آنها اشاره شد ، می خواهند شما بدانید که دقیقا چه کسانی هستند و برنامه شان چیست . آنها از شما قبل از اینکه بپیوندید ، یا شغلی را بپذیرید ، اشراف آگاهانه و کامل العیار می خواهند.

فرقه ها یاد آور جعبه عروسکی نیز هستند که ظاهر کاملا عادی دارند ، ولی وقتی باز می شوند شما را با بیرون پریدن یک عروسک غالبا ترسناک متعجب می کنند . درست به همین صورت ، در جریان عضویت در یک فرقه ، چیزهای تعجب بر انگیز و ترسناکی در برابرتان بیرون می پرند . آنچه شما در نگاه اول می بینید ، همان چیزی نیست که در داخل آنه نهفته است .
برخی گروه ها شمارا به غذا دعوت کرده ، ادعا می نمایند که سازمان های صلح طلب ،برای یک سمینار سه روزه دعوت می کنند . سپس وقتی به آنجا رفتید ، از شما می خواهند که برای یک برنامه یک هفته ای بمانید . آنگاه شمارا برای یک سمینار دیگر سه هفته ای دعوت می کنند . بعد از طی این پروسه ، شما آنقدر به عقاید آنها وابسته می شوید که آنها قادر می شوند شما را به خیابانها برای جمع آوری پول و جذب اعضای جدید بفرستند . حدود یک ماه بعد از اولین برخوردتان ، به یمن تکنیک هایی که در فصل سه تشریح شد ، اغلب کسانی که عضو گیری شده اند ،کاملا گرفتار گشته اند .
کسانی که جذب شده اند ، به اردوهای خارج از شهر ، کلاسهای آخر هفته ، تاسیسات مخفی فرقه ، محل های کار در بیابان ، و بسیاری محل های دیگر برده می شوند تا آنها را از دسترسی به زندگی معمول اجتماعی شان دور نگاه دارند . رهبران فرقه ها و رو سای گروهایی که از پروسه های باز سازی فکری استفاده می کنند ، می دانند که این تغییر مکان و سیله ای عملی و موثر جهت تغییر سریع رفتار و کردار فرد است . وقتی فرد از حمایت اطرافیان ، زمینه اجتماعی ، و همین طور طبقه اش جدا گردید و به محیط جدید با ویژگی های تازه آورده شد ، به سختی می تواند در برابر حل شدن در آن مقاومت نماید .
اغلب فرقه ها طرح های معینی برای جذب اعضای جدید دارند .  به محض آن که هرگونه توجه از طرف فرد مراجعه شده نشان داده شود ، وی از طرف رابط عضو گیری یا سایر اعضای فرقه بمبارات محبت می شود . این روند دوستی ساختگی و توجه مصنوعی به عضو جدید ،ابتدا از جانب یکی از فرقه های نخستین جوانان به کار گرفته شد ،ولی خیلی زود توسط تعدادی از گروه های دیگر که برنامه شان جذب مردم به درون فرقه ها بود نیز به عنوان شیوه کار انتخاب گردید . بمباران محبت اقدامی هماهنگ و معمولا تحت هدایت مستقیم رهبری است که اعضای قدیم را در گیر جاری ساختن سیل تملق گویی ، لفاظی های فریبکارانه ، ابراز عشق و علاقه و نشان دادن توجه بسیار به سوی اعضا و جذب شدگان جدید می نماید . بمباران محبت ، ترفند فریبکارانه ای برای بسیاری از فرقه ها جهت عضو گیری است .
علاوه بر این ، تازه واردان توسط اعضای قدیم دوره می شوند ، و این اعضای با تجربه ، نه تنها آموزش گرفته اند تا عضو جدید را بمباران محبت نمایند ، بلکه با بهترین رفتار و بر خورد ممکن سعی می کنند با افتخار تمام اشتیاقشان را نسبت به عضویت ،برتری سیستم اعتقاد ی جدید ، و منحصر به فرد بودن رهبرشان ابراز دارند . آگاهانه یا نا آگاهانه ،اعضا همیشه به زبان خاص فرقه صحبت کرده ،احساساتشان را ابراز می دارند ، که البته به نظر می رسد همه حرف یکدیگر را می فهمند ،ولی هدف از این کار، دادن این احساس به تازه وارد است که خود را خارج از فرم ، قدری غریبه ، و بی سواد در مقایسه با استندارد های فرقه بیابد . دیدار کننده یا شرکت کننده در سمینار ، به تدریج شروع به تمایل به بر قراری نوعی ارتباط با بقیه گروه می نماید . در حالی که تمامی محیط اطراف القا کننده افکار فرقه است ،تازه وارد خیلی زود در می یابد که برای پذیرفته شدن به عنوان بخشی از گروه ،لازم است رفتار سایر اعضا را آینه وار تقلید نماید و ادای نوع حرف زدن آنها را در آورد.

از آنجا که بساری از گروه ها از این تکنیک که اعضای قدیمتر را آموزش بدهند تا مامور مراقبت از اعضای جدیدتر و تازه واردان باشند استفاده می کنند ، این افراد تحت هیچ شرایطی تنها نبوده و نمی توانند به آزادی بین خودشان صحبت کنند . بنابراین ، برنامه تعلمیانی فرقه و فضای باز سازی فکری (همان طور که در فصل سه تو ضیح داده شد ) ،که وسیله مدل قرار دادن رفتار اعضای قدیمتر اعمال می گردد ، مانع از آن می شود که اعضای جدیدی و تازه واردان سیستم را به چالش بطلبند . هیچ فرصتی جهت ابراز حمایت ، همدردی ، و ارزشمند شمردن هرگونه تردید یا احساس منفی داده نمی شود در هرفرقه ای به طریقی ، به اعضای جدید گفته میشود که هرگز فضای منفی نباید بروز داده شود . هر کس اگر هر گونه سوال ، ،دودلی ،یا احساس منفی دارد ،باید با مسوول بالای مستقیم ،یا مربی ، مساعد ، یا راهنما مشورت نماید . به دلیل اینکه کسانی که تردید یا سوال دارند ،از بقیه افراد جدا و ایزوله می شوند ،افراد جدید چنین برداشت می کنند که همه افراد نسبت به هر آنچه که در جریان است ،موافقند.
توجه کامل تازه واردان به برنامه سنگینی از فعالیتهای مختلف ،  از جمله : بازی ، شرکت در کلاس درس ، آواز خوانی جمعی ، انجام کار های اشتراکی ، مطالعه متون پایه ، شرکت در گرد همایی ها ، رفتن برای جمع آوری پول ، یا انجام رساندن ماموریت های متعددی ، از قیبل : نوشتن پروسه زندگی برای بررسی گروه جلب می شود و به این ترتیب ، تازه واردان به حدی مشغول می شوند که آنها فرصت فکر کردن در خصوص آنچه انجام می دهند ، یا آنچه با آنها انجام می شود را نمی یابند.

تهیه و تنظیم: معصومه حسن زاده، پایگاه خبری – تحلیلی فراق
برگرفته از کتاب «فرقه ها در میان ما » نویسنده خانم دکتر مارگارت تالر سینگر، مترجم ابراهیم خدابنده

فرقه ها چگونه عمل می کنند ؟ / ۳

فرقه ها چگونه عمل می کنند ؟ / ۲

فرقه ها چگونه عمل می کنند ؟ / ۱

انتهای پیام

 

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=16798