• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س) الگویی برای یک زندگی موفق/ اسلام، شوهرداری را در ردیف جهاد قرار داده است

  • کد خبر : 16589
  • 13 آگوست 2018 - 11:16

اسلام عقیده دارد که امر ازدواج نباید بر اساس مال و ثروت استوار باشد؛ چرا که فضایل اخلاقی و کمالات نفسانی انسان، بر مال و ثروت او برتری دارد و بر اساس حدیث پیامبر(ص) خانواده‌ها باید پیش از هر چیزی به اخلاق و دین شخص توجه نمایند و بعد اقدام به وصلت کنند.

پیامبر بزرگوار اسلام نه تنها این مطلب را برای مردم بیان کرده است؛ بلکه خود به آن عمل می کرد. به همین دلیل،‌ ایشان دین‌داری و پرهیزکاری، فضایل اخلاقی و کمالات نفسانی امام علی(ع) را بر ثروت هنگفت عبد الرحمن و… ترجیح داده و یگانه دختر عزیزش را در چنین روزی به عقد علی(ع) درآورد.
ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) یک پیوند معمولی نبود؛ بلکه در حقیقت بزرگترین کلاس تربیتی در اسلام شمرده می شود. رفتار و برخورد این دو با یکدیگر در امر شوهرداری، درس بزرگی است برای زنان امت اسلامی.
اسلام مهریه سنگین را به نفع ملت نمی داند و سفارش می کند که اگر دین و اخلاق مرد، مورد پسند واقع شد، درباره مهر، سخت گیری نکنید.
اسلام عقیده دارد که رقابت در ازدیاد مهریه، زندگی را برای مردم سخت و مشکل و بنیان اقتصادی مرد را در آغاز زندگی، متزلزل و سست نموده و همچنین به محبت و صفای بین زن و شوهر لطمه می زند و نیز جوانان را در امر ازدواج، بی رغبت می کند.
یگانه خانه ای که دو عضو مهم و اساسی آن یعنی زن و شوهر، از گناه و انحراف، معصوم و به فضایل و کمالات انسانیت آراسته بودند خانه علی و فاطمه بود؛ زیرا علی(ع) نمونه یک مرد کامل اسلامی و فاطمه زهرا(س) نمونه یک بانوی کامل اسلامی بود.
حضرت زهرا(س) از مسئولیت حساس و سنگین خود خبر داشت و از حدود تاثیر نفوذ زن بر روحیه شوهر، کاملاً آگاه بود و می دانست که ترقی و عقب ماندگی، سعادت و بدبختی مرد تا حدود زیادی به چگونگی رفتار زن بستگی دارد.
خانه سنگر و آسایشگاه مرد است و هنگامی که از میدان مبارزات زندگی و برخورد با حوادث و مشکلات دنیای خارج خسته شد، به آنجا پناه می برد؛ تا تجدید نیرو کرده و خود را برای انجام وظیفه آماده نماید که ریاست این آسایشگاه مهم، به عهده زن واگذاشته شده است.
از همین جهت است که اسلام، شوهرداری را در ردیف جهاد قرار داده و همچنین از امام موسی ابن جعفر(ع) روایت شده که جهاد زن، خوب شوهرداری کردن اوست.

سالروز ازدواج این دو گوهر بی بدیل تاریخ اسلام را خدمت تمام مخاطبان فرهیخته سایت فراق تبریک عرض می نمائیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=16589

نوشته های مشابه

28مارس
تاکتیک فرقه رجوی درباره ماجرای کودک سربازان؛ نفی و لاپوشانی / دیدم مادرانی را که پنهانی می‌گریستند
روایت یک شاهد عینی از جنایت‌های فرقه ضدخانواده رجوی در حق کودکان اشرف

تاکتیک فرقه رجوی درباره ماجرای کودک سربازان؛ نفی و لاپوشانی / دیدم مادرانی را که پنهانی می‌گریستند

26مارس
اینجا آرام باشید و بیرون شورشی
مروری بر قوانین و استراتژی‌های رجوی ساخته

اینجا آرام باشید و بیرون شورشی