• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

بازتاب و تحلیل روزنامه نگاران جهان از روابط جان بولتون با فرقه بدنام رجوی / فرقه دیکتاتوری تا گروه تروریستی

  • کد خبر : 14215
  • 17 آوریل 2018 - 10:22

انتصاب جان بولتون به سمت مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، بار دیگر برای روزنامه نگاران و تحلیل گران مطبوعاتی فرصتی گشود تا فرقه رجوی و روابط بد نامشان با سیاستمداران آمریکایی به ویژه جان بولتون را به بوته نقد بکشانند.

آن ها در مقالات و گزارش های گوناگون درباره تهدید فرقه رجوی برای سیاست خارجی آمریکا هشدار دادند چراکه جان بولتون از حامیان با سابقه ی این گروه فرقه گراست که تا چندی پیش در فهرست گروه های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا بود.

تحلیل ها و گزارش ها اصولا پنج نکته اساسی را درباره ماهیت فرقه رجوی شامل می شوند:

فرقه دیکتاتوری
دنیل لریسون از مجله آمریکن کانزروتیو که از منتقدان سرسخت فرقه رجوی است پس از انتصاب بولتون چندین پست هشدار دهنده درباره روابط بولتون و فرقه رجوی در این نشریه منتشر کرد. وی می نویسد: « شاید فرقه رجوی دیگر در فهرست گروه های تروریستی خارجی دولت آمریکا نباشد اما این گروه کماکان بدنام و هولناک است. به دلایل درستی این گروه فرقه ای تمامیت خواه محسوب می شود.»
جیسون رضاییان در مقاله ای مفصل در واشنگتن پست شرح می دهد که چرا فرقه رجوی یک فرقه خوانده می شود: «فعالیت های گروه دردهه های گذشته شهرت آن به عنوان یک فرقه را قوت بخشیده است. برای چند دهه، مرکز فرماندهی آن در مجموعه ای بود در استان دیاله عراق، بیش از سه هزار عضو آن عملا در اسارت به سر می بردند. شمار اندکی که توانستند فرار کنند گفتند که ارتباطشان با عزیزان شان قطع شده بود، مجبور به ازدواج های سازمانی شده بودند، شستشوی مغزی شده بودند مورد شکنجه و سو استفاده جنسی قرار گرفته بودند.
همه این اعمال زیر نظر رهبران گروه، مسعود و مریم رجوی، زن و شوهری که در راس هرم سازمان هستند، انجام شده است.»

گروه تروریستی
تونی کارتالوچی از وبسایت نیو ایسترن اوت لوک می نویسد: «فرقه رجوی حتی از دید حامیان آمریکایی شان تروریست هستند. علیرغم ادعاهای خیل رو به رشد مدافعان فرقه رجوی در تریبون های رسانه های اجتماعی گوناگون، فرقه رجوی بدون شک یک گروه تروریستی خطرناک است. حتی کسانی که در پی حمایت مالی از مجاهدین به عنوان نیروی جنگی نیابتی هستند، این حقیقت را پذیرفته اند.»
کارتالوچی اذعان می کند که وزارت امور خارجه آمریکا قبول دارد که سازمان در گذشته اعمال تروریستی انجام داده است و هنوز هم علیه اعضای خود خشونت ورزی می کند. در بیانیه سال ۲۰۱۲ وزارت امورخارجه با عنوان «حذف فرقه رجوی از لیست» آمده است:
« با اقدام امروز، وزارت خانه رفتارهای تروریستی فرقه رجوی در گذشته از جمله قتل شهروندان آمریکایی در دهه ۷۰ در ایران و حمله ای در خاک آمریکا در سال ۱۹۹۲ را فراموش نمی کند. وزارتخانه همچنین نگرانی های جدی درباره فرقه رجوی دارد به ویژه به دلیل گزارش هایی که از سورفتار با اعضای خود درباره آن وجود دارد.»
لریسون بخشی از مقاله الیزابت روبین روزنامه نگار سرشناس نیویورک تایمز را یادآوری می کند. روبین اولین چهره رسانه ای بود که در سال ۲۰۰۳ از پادگان اشرف دیدن کرد و سپس با انتشار مقاله ای با عنوان «فرقه رجوی»، رسما عنوان فرقه را به فرقه رجوی اتلاق کرد. او همچنین مقاله دیگری در سال ۲۰۱۱ درباره فرقه رجوی و باشگاه هوادارانش منتشر کرد و در آن درباره خطر حمایت از این گروه تروریستی هشدار داد:
«چنانچه یک مقام ارشد وزارت امورخارجه به من گفت، آن ها به خوبی حمایت مالی و سازمان دهی شده اند اما چنان مورد انزجار ایرانیان هستند که هیچ خریداری در ایران ندارند. فعالان دمکراتیک ایران می گویند که اگر این گروه فرصت پیدا می کرد تبدیل به خمر های سرخ ایران می شد.
این مقام ارشد به دلیل آن که در آن زمان وضعیت فرقه رجوی به عنوان گروه تروریستی تحت بررسی بود به شرط ناشناس ماندن با روبین صحبت کرد. وی گفت: “فرقه رجوی خیانتکار و قاتل جوانان ایرانی تلقی می شوند.»

دروغ پردازان شایعه پراکن
جیسون رضاییان درباره اشتیاق بولتون برای حمایت از فرقه رجوی و عواقب ان برای سیاست خارجی آمریکا می نویسد: « فرقه رجوی نوعی گروه حاشیه ای ست که در خیابان ۱۶۰۰ پنسیلوانیا اردوگاه خود را بنا کرده است و بروشورهایی با ادعاهای بی اساس به دست افراد می دهد. اینجا آمریکا ست –ما به آدم های دیوانه اجازه صحبت کردن می دهیم. این حق آن هاست و من هرگز نمی گویم که باید از این کار آن ها جلوگیری کنیم. اما اینکه در کاخ سفید صدایی برای آن ها باشیم ایده وحشتناکی است.»
لریسون همچنین درباره خطر نفوذ ماشین تبلیغاتی فرقه رجوی در سیاست آمریکا پس از انتصاب بولتون هشدار می دهد. او می گوید: « اکنون که بولتون در چنین سمت پرنفوذی در دولت ترامپ قرار گرفته است، روابط و حمایتش با فرقه رجوی آمریکا را در معرض خطرات واقعی قرار می دهد. او می تواند از موقعیتش برای انتقال دروغ پردازی ها و اطلاعات غلط مجاهدین به رییس جمهور استفاده کند و سیاست آمریکا را به نفع آن ها منحرف کند.»

مورد تنفر ایرانیان
تقریبا همه روزنامه نگاران و منتقدان اتفاق نظر دارند که فرقه رجوی در ایران پایگاه مردمی ندارند. لریسون در این مورد می نویسد: «معیاری برای درک اینکه چقدر قضاوت بولتون مخدوش و چقدر آرزویش برای تغییر ایران متعصبانه است این است که حامی مورد اعتماد گروهی شده است که مورد تنفر تمام ایرانی هاست.»
لابی مولتی میلیون دلاری
لابی حامی فرقه رجوی در کنگره و دولت آمریکا با مبالغ هنگفت اهدایی فرقه رجوی همواره مبحث خطیری در سیاست های دوگانه ایالات متحده بوده است. این لابی حتی در زمانی که گروه در فهرست تروریستی بود هم فعالانه عمل می کرد. کارتالوچی شدیدا به این سیاست انتقاد می کند: « بدتر از همه اینکه، سازمان تروریستی که بولتون از ان دفاع می کند در طول مدت لشکرکشی های لابی او رسما در فهرست سازمان های تروریستی خارجی وزارت امورخارجه بود –این به معنای نقض مستقیم قانون ضد تروریسم آمریکاست.»
وی در ادامه می نویسد: «همه ساله، رژه شرم آوری از مقامات سابق آمریکایی، افسران بازنشسته ارتش و سیاستمداران سابق و فعلی برگزار می شود و آن ها برای ادای احترام به مریم رجوی زیارت سالانه خود در پاریس را به جا می آورند. بولتون در طول دهه گذشته فدایی وفادار فرقه رجوی بوده است و هنگامیکه فقط یک سیاستمدار سابق دولت بوش بود، افراد اندکی اهمیت می دادند که او با حضورش در میان فرقه رجوی آبروی خود را می برد.»

مزدا پارسی

انتهای پیام/ انجمن نجات مرکز فارس

 

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=14215

نوشته های مشابه

28مارس
تاکتیک فرقه رجوی درباره ماجرای کودک سربازان؛ نفی و لاپوشانی / دیدم مادرانی را که پنهانی می‌گریستند
روایت یک شاهد عینی از جنایت‌های فرقه ضدخانواده رجوی در حق کودکان اشرف

تاکتیک فرقه رجوی درباره ماجرای کودک سربازان؛ نفی و لاپوشانی / دیدم مادرانی را که پنهانی می‌گریستند

26مارس
اینجا آرام باشید و بیرون شورشی
مروری بر قوانین و استراتژی‌های رجوی ساخته

اینجا آرام باشید و بیرون شورشی