• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک باد

  • کد خبر : 10319
  • 01 سپتامبر 2017 - 0:57

خوشا آنان که با حق آشنایند
مطیع محض فرمان خدایند
چو ابراهیم اسماعیل خود را
فدای امر الله می نمایند

عید قربان پاک‌ترین عیدها، برآمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن خویش است. عید قربان عید نزدیک شدن دل‌هایی است که به قرب الهی رسیده‌اند، عید قربان از آن رو عید نامیده شده است که بندگان را از تعلقات رهانیده و مهیای عروج می‌سازد.

این روز در حقیقت همان روزی است که حضرت ابراهیم(ع) به اذن الهی از ذبح فرزندش اسماعیل در راه پروردگار معاف شد و به جای آن قوچی را در راه خداوند قربانی کرد از آن روز تا به اکنون در روز معینی از سال که مصادف با ۱۰ ذیحجه ماه قمری است، جشنی موسوم به «عید قربان» برپا می‌شود.

یکی از اعیاد ارزشی ما مسلمانان، عید سعید قربان است، عید قربانی‌کردن دوست‌داشتنی‌ها و تعلقات دنیوی به درگاه ایزد متعال است و به سرزمین منا هم اختصاص نداشته و برای جامعه اسلامی بسیار سفارش شده و مستحب است که در روز عید قربان با پوشیدن بهترین لباس‌ها این عید را جشن بگیرند.

از رسومات این عید بزرگ و فرخنده، دید و بازدید از خانواده متوفی‌ها در فامیل، لباس نو پوشیدن و قربانی‌کردن حیواناتی از قبیل گوسفند، شتر و… است.از زمان‌های گذشته، برگزاری اعیاد و مناسبت‌های مختلف در میان اقوام ایران زمین، یادآور برپایی رسوم و آیین‌های خاصی در هر منطقه‌ای از این سرزمین بوده است که ایرانیان در برگزاری مراسم‌های ملی، مذهبی و قومی خود توجه و اهتمام ویژه‌ای دارند.مراسم عید سعید فطر و قربان از جایگاه متعالی در بین مسلمانان جهان برخوردار است .

انتهای پیام

 

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=10319