• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

معرفی کتاب های منتشر شده در حوزه مطالعاتی فرقه رجوی

  • کد خبر : 18563
  • 29 نوامبر 2018 - 10:45

از میان گروه‌های مختلف اپوزوسیون نظام اسلامی ایران، مجاهدین خلق (منافقین) از خشن‌ترین و کینه‌توزترین گروه‌هاست. آغاز نبرد مسلحانه با جمهوری اسلامی ایران در اوایل دهه‌ ۶۰ و ترور و به‌شهادت‌رساندن شخصیت‌های برجسته‌ نظام اسلامی و کشتار مردم عادی و بی‌گناه از مهم‌ترین اقدامات این فرقه بوده است. به‌علاوه حمایت از صدام و رژیم بعث در جنگ تحمیلی و همدستی با دشمنان جمهوری اسلامی در کارنامه‌ خیانت‌آلود سازمان باقی است.

به گزارش فراق به نقل از فارس، مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی به مناسبت هفته کتاب اقدام به تدوین سیر مطالعاتی «مجاهدین خلق» کرده است. با مطالعه‌ این کتاب ها از میان انبوه کتاب‌های نوشته‌شده درباره‌ سازمان منافقین، می‌توان تصویری جامع و روشن از اهداف و عملکرد این سازمان به‌دست آورد.

شرح تاریخچه‌ مجاهدین خلق ایران و مواضع آن

محتوای این کتاب در سال ۱۳۶۴ توسط یکی از اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق، احمدرضا کریمی، نوشته شده است. نویسنده، تلاش کرده تا جریان پیدایش سازمان را از ابتدا دنبال کرده و تحولات آن را در هر مرحله نشان دهد. دست‌نوشته اصلی این کتاب، در مرکز اسناد انقلاب اسلامی نگهداری شده و چاپ حاضر از روی همان دستنوشته به انجام رسیده است.

از مجاهدین خلق تا منافقین

این کتاب مروری کوتاه بر تاریخچه، مواضع و عملکرد سازمان سیاسی ـ نظامی موسوم به مجاهدین خلق است که بیش از چهار دهه پیش شکل گرفت و طی  سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران عموماً با نام سازمان «منافقین» شهرت یافت. این سازمان به دلایل مختلفی از دهه ۵۰ شمسی به بعد، در بین گروه‌ها و احزاب، یکی از مطرح‌ترین گروه‌ها محسوب شده است که افکار عمومی نسبت به آن حساسیت ویژه‌ای نشان می‌دهند. کتاب «از مجاهدین خلق تا منافقین» نیز توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است.

سرگذشت من با مجاهدین خلق

کتاب سرگذشت من با مجاهدین خلق حاصل دو سال و نیم حضور مؤلف در سازمان مجاهدین خلق در زمان حاکمیت صدام و چهار سال اسارت او نزد نیروهای آمریکایی پس از حمله به عراق است. این اثر که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده، برای بیان یک تجربه‌ تلخ در چارچوب یک فرقه مذهبی و سیاسی و بیان گوشه‌ای از تاریخ معاصر ایران نگاشته شده است.

خداوند اشرف از ظهور تا سقوط

این اثر نگاهی مستند و تاریخی به روند فرقه‌گرایی سازمان مجاهدین خلق دارد. این کتاب حاصل چهار سال کار مستمر در ثبت مشاهدات و مستندات در خصوص بررسی علل و چگونگی بروز و تشریح ساختارهای فرقه‌ای و فعالیت‌های جاسوسی در تشکیلات منافقین است. این کتاب به قلم سیدحجت سید اسماعیلی تدوین و توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است.

عبور از سازمان(مجید شریف‌واقفی به روایت اسناد)

این کتاب زندگینامه و فعالیت‌های شریف واقفی در سازمان و مقاومت او در برابر تغییر مواضع و سرانجام چگونگی ترور وی به دست اعضای سازمان است. نویسنده با استناد به خاطرات و اسناد به شرح و تبیین زندگی شریف‌واقفی پرداخته است که بخشی از تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی است.

این اثر به قلم شهرزاد ساسان‌پور نوشته شده و در سال ۱۳۸۶ توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

خوابگردها

در این کتاب اتفاقات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و خروج اعضای تشکیل‌دهنده‌ی سازمان منافقین از سیاهچاله‌ها و زندان‌های رژیم ستمشاهی و ورودشان به جامعه و نحوه تعامل و رویارویی آنها با انقلاب اسلامی مرور می‌شود. سپس شرح مفصل اقدامات سازمان در همراهی با رژیم بعث و جنگ با ملت ایران از آرشیوهای رژیم بعث پس از فروپاشی حکومت صدام استخراج، ترجمه و چاپ شده است.

این کتاب توسط صفاءالدین تبرائیان نگارش و در سال ۱۳۹۲ توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

عملیات مهندسی

کتاب  عملیات مهندسی  بطور مبسوط کارنامه تروریستی بخش ویژه نظامی سازمان مجاهدین خلق(منافقین) از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۱ را مورد واکاوی قرار داده است. کتاب مذکور به رخدادهای فاز سیاسی سازمان منافقین از پیروزی انقلاب اسلامی تا خرداد ۱۳۶۰پرداخته و به تفصیل به شکل‌گیری و بررسی عملکرد بخش ویژه نظامی سازمان منافقین می‌پردازد.

این کتاب توسط حسن روزی طلب نگاشته و توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

علاقمندان می‌توانند برای تهیه سیر مطالعاتی «مجاهدین خلق» به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نشانی www. irdc.ir رجوع کنند.

انتهای پیام

 

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=18563