• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

پرونده ای درباره حضور یکی از اعضای فرقه رجوی در بی‌بی‌سی فارسی: وقتی منافقین از غار خود بیرون می‌آیند / مجید رفیع زاده کیست؟ / لابی‌گران تروریسم

  • کد خبر : 18506
  • 26 نوامبر 2018 - 11:17

چندی پیش تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی برنامه ای را با موضوع بررسی توان گروه منافقین برای نقش‌آفرینی به عنوان آلترناتیو نظام اسلامی ایران پخش کرد. در این برنامه که با عنوان «مجاهدین خلق ایران چه وزنی دارند؟» به روی آنتن رفت، از شخصی به نام «مجید رفیع زاده» دعوت کرده بودند تا به عنوان «تحلیلگر سیاسی و مشاور نشریه مطالعات بین الملل هاروارد» در مقابل کارشناسی به نام ملیحه محمدی، که مواضع تندی علیه منافقین اتخاذ می کند، به این پرسش پاسخ دهد که با توجه به سابقه منفی منافقین در اذهان مردم ایران، آیا این گروه از قدرت لازم برای تبدیل شدن به جایگزین جمهوری اسلامی برخوردار است یا خیر. در ادامه به این خواهیم پرداخت که فردی که بی بی سی از او دعوت کرده تا در جایگاه تحلیلگر سیاسی از سازمان منافقین دفاع کند، کیست و پاسخ های وی را به پرسش های بی بی سی فارسی از او درباره منافقین را بررسی خواهیم کرد.

مجید رفیع زاده کیست؟

«دکتر مجید رفیع زاده»، نامی است که در چند سال اخیر به کرات در ذیل یادداشت های ضدایرانی مندرج در رسانه های جنگ طلب آمریکایی و سعودی به چشم می خورد. این نام را که ادعا می شود اصالت ایرانی-سوری دارد و پدرش زندانی سیاسی در ایران و سوریه بوده است[۱]، در وب سایت ویکی پدیای فارسی، «دانشمند و سیاستمدار آمریکایی، محقق، استاد دانشگاه هاروارد، روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشر، متخصص و مفسر سیاستهای خارجی آمریکا و خاورمیانه، مشاور [سابق] رئیس جمهور آمریکا و …» معرفی کرده اند.[۲]

مجید رفیع زاده که طبق ادعای خود از «برجسته ترین ایرانی های مقیم آمریکا» به شمار می رود[۳]، رئیس مرکزی به نام شورای بین‌المللی آمریکا در خاورمیانه است[۴] و نام او در فهرست مشاوران هاروارد اینترنشنال رویو، نشریه وابسته به سازمان دانشجویی هاروارد اینترنشنال کانسیل، به چشم می خورد.[۵] یادداشت های وی به طور منظم در عرب نیوز[۶]، العربیه انگلیسی[۷] و پایگاه خبری مؤسسه گیت استون[۸]، یکی از اندیشکده های دست راستی آمریکا که علیه مسلمانان مطلب می نویسد و به دروغ پراکنی مشهور است[۹]، درج می شود.

صفحه رسمی‌ای که در توییتر به نام «دکتر مجید رفیع زاده» اداره می شود، مملو است از مطالبی که از سایت های رسمی فرقه رجوی مانند شورای ملی مقاومت ایران و مسئولین این سازمان مانند علیرضا جعفرزاده، معاون دفتر نمایندگی «شورای ملی مقاومت» در آمریکا؛ و علی صفوی، عضو کمیسیون خارجه «شورای ملی مقاومت ایران»؛ بازنشر شده.[۱۰]

همچنین در صفحه شخصی ای که به نام «دکتر مجید رفیع زاده» در وب سایت محتوای آزادِ دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران میهمان دانشگاه هاروارد (scholars@harvard) به روزرسانی می شود، عکس های منتسب به رفیع زاده در کنار حامیان بدنام منافقین مثل رودی جولیانی و نیوت گنگریچ دیده می شود.[۱۱] در ادامه مختصری از سوابق حمایت این دو مقام پیشین دولت امریکا از منافقین را ذکر می کنیم.

رودی جولیانی  

شاید در بین هوادارن منافقین کسی شناخته شده‌تر از رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، نباشد. جولیانی در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ به عنوان نماینده دونالد ترامپ در مقابل خبرنگاران حاضر می‌شد تا دیدگاه‌های توطئه‌محور ترامپ را توجیه کند. او همچنین جزو نامزدهای نهایی دونالد ترامپ برای تصدی وزارت خارجه یا پست مدیریت اطلاعات ملی ایالات متحده بود و از این رو مطبوعات و رسانه های آمریکایی مخالف ترامپ او را زیر ذره بین قرار داده بودند تا با برجسته کردن نقاط تاریک موجود در کارنامه فعالیت های اقتصادی و تجاری وی، وجاهتش را برای تصدی مناصب دولتی زیر سرال ببرند. در خلال این بررسی‌ها، ارتباطات جولیانی با منافقین نیز دوباره در کانون توجه قرار گرفته‌است. از جمله این که این گروهک مبلغی در حدود ۲۰هزار دلار یا بیشتر[۱۲]، و احتمالاً[۱۳]  کمی بیشتر[۱۴]  از «بیشتر»، را طی چند سال به شهردار سابق نیویورک پرداخت کرده‌است تا در تجمعات حامیان منافقین در آمریکا شرکت کند و در حمایت از خروج آن ها از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا، سخنرانی کند؛ امری که در سال ۲۰۱۲ پس از چندسال لابیگری گسترده محقق شد.

نیوت گینگریچ

نویت گینگریچ ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا و نامزد ناموفق جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری  سال ۲۰۱۲ ایالات متحده است. وی از طرفداران پر سروصدای سیاست‌های اجتماعی دست‌راستی و نظامی‌گری در دفاع از ایالات متحده به شمار می رود. گینگریچ که پیش‌ از این عضو مؤسسه‌ی نومحافظه‌کار امریکن اینترپرایز بود، چندین دهه یکی از  چهره‌های شاخص حزب جمهوری‌خواه محسوب می‌شد. نویت گینگریچ  ۶ژولای۲۰۱۶ (۱۶تیر۹۵) در سینسیناتی در جریان رقابت‌های انتخاباتی در کنار دونالد ترامپ ظاهر شد. با اینکه حزب جمهوری‌خواه گینگریچ را به عنوان همراه دونالد ترامپ در رقابت‌ها و معاون اول آینده او  انتخاب کرده‌بود، رییس سابق خانه نمایندگان، در حرکتی ناگهانی، با ترک کردن صحنه رقابت‌ها به پاریس سفر کرد تا در گردهمایی سالانه گروهک منافقین شرکت کند.  گینگریچ در سخنرانی خود تلاش‌های گروهک منافقین را بسیار ستود و نیز به خاطر حضور شاهزاده ترکی فیصل در همایش، به اعضای  گروه تبریک گفت.

حضور در برنامه پرگار

برنامه پرگار تلویزیون بی بی سی فارسی در تاریخ ۱۵سپتامبر۲۰۱۸ (۲۴شهریور۹۷) از مجید رفیع زاده دعوت کرده بود تا به عنوان تحلیلگر سیاسی حامی فرقه رجوی در مقابل کارشناسی به نام ملیحه محمدی، که به گفته مجری برنامه مواضع سرسختانه ای علیه منافقین اتخاذ می کند، گفتگوی داغی را با موضوع بررسی توان فرقه رجوی برای نقش آفرینی به عنوان آلترناتیو حکومت ایرانترتیب دهد. مجری، برنامه را با یک پرسش آغاز کرد و از میهمانان خواست به آن پاسخ بدهند: «فرقه رجوی متشکل ترین گروه مخالف جمهوری اسلامی است. این گروه تلاش می کند خود را آلترناتیو جدی نظامی اسلامی ایران نشان دهد. آیا چنین توانی در این سازمان دیده می شود و می توان چنین دورنمایی برای آن تصور کرد؟» در ادامه پاسخ های رفیع زاده به پرسش های مجری برنامه از او درباره منافقین را بررسی خواهیم کرد.

در آغاز گفتگو، مجری برنامه پس از معرفی رفیع زاده به عنوان «تحلیلگر سیاسی و مشاور نشریه مطالعات بین الملل هاروارد»، دلیل خوشبین بودن او به منافقین را علیرغم وجود «سوء ظن جدی» نسبت به این سازمان حتی در بین گروه های مخالف حکومت ایران، پرسید؛ پرسشی که پاسخ دور از انتظار رفیع زاده را در پی داشت. او که اساساً به برنامه دعوت شده بود تا در جایگاه کارشناس حامی منافقین اظهارنظر کند، در پاسخ به این پرسش، ضمن انکار خوشبینی به فرقه رجوی، سوء ظن داشتن به آن را غیرموجه ندانست: «من نگفتم خوشبینم و نگفتم سوء ظن بیراه است. من از نظر آکادمیک بر حسب مدرک و اسناد و حقایقی که وجود دارد تجزیه و تحلیل می کنم…»

وی در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه که از او سؤال کرده بود باتوجه به ذهنیت منفی مردم ایران از منافقین، گمان می کند این گروه از پشتوانه لازم برای جایگزینی حکومت ایران برخوردار است یا خیر، در تلاش برای فرار از پاسخگویی، از عواملی مانند ارتباط قوی با سران کشورهای مختلف، قدرت مالی چشمگیر و سازمان دهی قوی به عنوان نشانه های دال بر امکان تفوق فرقه رجوی یاد کرد و بار دیگر کوشید تا با بی طرف نشان دادن خود، وابستگی اش به سازمان را انکار کند و این بار حتی اطلاق عنوان منافقین به آن ها را بلاوجه ندانست: «شما چه موافق باشید با این گروه، چه مخالف باشید، چه بگویید منافقین هستند، چه بگویید مجاهدین هستند، چه نیروی خوبی هستند، یا نیروی بدی هستند، آن ها سازمان دهی دارند…»

رفیع زاده وقتی با اصرار مجری برنامه برای اظهارنظر درباره میزان مجبوبیت منافقین بین مردم ایران مواجه شد، با ادعای اینکه در ایران امکان نظرسنجی آزاد از افراد فراهم نیست، تلاش کرد تا اعتراضات دی ماه ۹۶ را به عنوان عرصه ای برای ابراز وجود هوادارن منافقین قلمداد کند، ادعایی که واکنش دیگر میهمان برنامه را در پی داشت و او اعلام کرد در اعتراضات مذکور با وجود سردادن شعارهای سلطنت طلبانه از سوی برخی افراد، حتی یک شعار در حمایت از منافقین سر داده نشد. در اینجا رفیع زاده مجبور می شود بر باطل بودن ادعای فرقه رجوی مبنی بر نفوذ گسترده در ایران و نمایندگی از آحاد مردم ایران صحه بگذارد: «شاید مجاهدین در ایران میلیون ها هوادار نداشته باشند، اما نمی توان گفت اصلاً هوادار ندارند… نمی توانیم بگوییم این گروه گروهی است که هیچ تأثیری در این ندارد، هیچ قدرتی ندارد… آن ها هنوز در ایران نفوذ دارند.»

در بخشی از مصاحبه، ملیحه محمدی در پاسخ به این ادعای رفیع زاده که مجاهدین «هنوز» در ایران نفوذ و تأثیر دارد، با اشاره به اینکه مرکزیت و نیروهای منافقین در خارج از مرزهاست و آن ها در چهل سال گذشته حداکثر دو سال با مردم ایران در مشکلات و فراز و فرودهایشان هم سرنوشت بوده اند، در اجازه دادن ایرانی ها به چنین گروهی برای برعهده گرفتن رهبری مطالبات آن ها ابراز تردید کرد. ملیحه محمدی همچنین در این بخش از پاسخ منفی مردم به روش جنگ شهری منافقین در پیش و پس از از انقلاب سخن گفت و بیان کرد مردم ایران خیانت منافقین در جنگ هشت ساله و اتحاد آن ها با صدام در حمله نظامی به کشور را فراموش نخواهند کرد. رفیع زاده در پاسخ به سخنان محمدی، اظهار داشت بیشتر  محققان در گذشته و در دهه شصت مانده اند و ادعا کرد برای جوانان امروز مهم نیست که منافقین در گذشته کجا بوده اند و چه کار کرده اند.

پاسخ به چند ادعا

گفتیم که رفیع زاده در بخشی از صحبت هایش از عواملی مانند ارتباط قوی با سران کشورهای مختلف، قدرت مالی چشمگیر، سازمان دهی قوی و پافشاری بر یک هدف معین به عنوان نشانه‌های دال بر قدرتمندبودن فرقه رجوی یاد کرد، ادعاهایی که واکنش کارشناس دعوت شده به برنامه را در پی داشت. در اینجا می خواهیم به اختصار به ادعاهای مطرح شده توسط رفیع زاده پاسخ بگوییم.

گردهمایی هواداران گروهک منافقین در ویلپنت پاریس، ۳۰ ژوئن ۲۰۱۸

اولین عاملی که رفیع زاده از آن به عنوان نشانه قدرت فرقه رجوی یاد می کند، ارتباط قوی با سران کشورهای مختلف است. درپاسخ به این ادعا باید به این واقعیت اشاره کرد که کسانی که رفیع زاده از آن ها به عنوان سران کشورها یاد می کند، گروهی از سیاست مداران و مقامات سابق هستند که با حقوق بازنشستگی امرار معاش می کنند و در ازاء هزاران تا ده ها هزار دلاری که سازمان، براساس اعترافات خود این اشخاص یا گزارش مراکز حسابرسی مالی، به آن ها پرداخت می کند، حاضر می شوند تا در تجمعات آن ها حاضر شوند و به نفعشان سخنرانی کنند. برای مثال، در فهرست سخنرانان آخرین گردهمایی سالانه منافقین در ویلپنت پاریس که در وب سایت منافقین قرار گرفته است، عبارات «سابق» و «پیشیین» عناوینی است که در مقابل نام تقریباً تمامی آن ها به چشم می خورد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که دولت فعلی ایالات متحده در این خصوص یک استثناست و شاهد حضور تعدادی از حامیان بدنام منافقین مانند جان بولتن و الینا چائو در کابینه ترامپ هستیم. هرچند، آمریکایی های دعوت شده به نشست امسال منافقین هم همگی از مقامات پشین و بازنشسته دولتی بودند: رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک؛ نیوت گینگریچ، رئیس پیشین کنگره آمریکا؛ رابرت توریچلی، سناتور سابق؛ بیل ریچاردسون، وزیر پیشین انرژی؛ مایکل موکازی، وزیر پیشین دادگستری؛ لوئیس فری، رئیس پیشین اف.بی.آی؛ فرانسیس تانزند، مشاور پیشین رئیس جمهور آمریکا؛ و ارتشبد جورج کیسی، فرمانده کل نیروهای چندملیتی در عراق. واضح است جمع کردن چند بازنشسته فرتوت که هیچ جایگاه سیاسی و اجرایی ندارند، به معنای ارتباط قوی با کشورها نیست، کمااینکه این افراد حاضرند در ازاء دریافت پول در حمایت از هر گروهی سخنرانی کنند.

دیگر عاملی که رفیع زاده از آن به عنوان نشانه قدرت فرقه رجوی یاد می کند، سازمان دهی منسجم آن است. این در حالی است این گروه به گواهی مراکز معتبر علمی مانند مؤسسه رند و دیدبان حقوق بشر یک فرقه است و اصولاً مهم ترین ویژگی هر فرقه، وجود ساختار منسجم، به معنای قراردادن اعضا در مناصب و جایگاه های سلسله مراتبی و تعریف شیوه هایی برای ارتقا در سیستم است؛ تا به این وسیله هم خروج اعضا از فرقه غیر ممکن شود و هم آن ها انگیزه ای برای ادامه فعالیت در سیستم را داشته باشند. با همه این تدابیر، در ده-پانزده سال گذشته، از زمان حمله آمریکا به عراق و بازشدن راه های ارتباطی بین درون فرقه و محیط بیرون، شاهد خروج صدها نفر از اعضای سازمان از آن هستیم و گزارش خروج این افراد و مصاحبه با آنان به طور متناوب در وب سایت های جداشدگان از فرقه رجوی منتشر می شود. بنابراین، انسجامی که رفیع زاده از آن صحبت می کند، ثمره ساختار و مناسبات فرقه ای است.

گزارش دیدبان حقوق بشر درباره نقض حقوق بشر اعضای گروهک منافقین در کمپ اشرف

در زمینه قدرت مادی فرقه رجوی، باید به این نکته اشاره کرد که تا پیش از سرنگونی رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ که حامی رسمی و میزبان منافقین بود، روشن بود که منابع مالی آن ها از کجا تأمین می شود، اما پس از سقوط این رژیم منابع مالی منافقین همواره مورد پرسش پژوهشگران بوده است. هر چند گمانه های جدی مبنی بر تأمین هزینه های بسیار سنگین آنها توسط واشنگتن و ریاض وجود دارد اما قبح ارتباط رسمی با این گروه بدنام که سال ها در لیست های متعدد تروریستی بوده باعث شده تا هیچ کدام از این کشورها، چنین کمک هایی را رسماً و آشکارا اعلام نکنند. آنچه مسلم است اینکه پشتیبانان مالی این گروه برای فرار از هرگونه ردیابی و برای امحای رد تعاملات مالی و اسناد آن، اقدام به ارسال پول نقد به این گروه می کنند و منافقین نیز متقابلا خریدها و تعاملات خود را با طرف های سوم به همین شیوه انجام می دهند. پرداخت ۱۳ میلیون دلار پول نقد برای خرید ۲۰۰ هزار متر زمین در آلبانی، پرداخت نقدی قبوض سنگین آب و برق و تلفن و اینترنت، پرداخت نقدی خرید همزمان ۱۷۰۰ دستگاه لپ تاپ که بدون احتساب مالیات حداقل ۷۰۰ هزار دلار هزینه بردار است و سایر خرید های دیگر به این صورت، آنگونه که ایندیپندنت گزارش می کند، به طور آشکار این معنا را دارد که آنها تمایلی ندارند که هیچ ردی از خود باقی بگذارند. چنین شیوه خریدی تا حدود بسیار زیادی در هیچ کجای دنیا معمول نیست مگر آنکه در تجارت های غیرقانونی مانند مواد مخدر و اسلحه کاربرد داشته باشد و شائبه حمایت دولتی از این گروه را تقویت می کند.

تجزیه و تحلیل براساس مدارک علمی

یکی دیگر از ادعاهایی که رفیع زاده در برنامه پرگار مطرح می کند، نگاه علمی وی به فرقه رجوی و تجزیه و تحلیل آن براساس اسناد و مدارک است. به گفته او هر گزاره ای که درباره سازمان مطرح می شود، باید برگرفته از نظرسنجی های علمی باشد و باید از بدیهی انگاری تصورات پرهیز کرد. رفیع زاده در حالی این ادعاها را مطرح می کند که خود او در برنامه مذکور بدیهی ترین اصول علمی یعنی بی طرف بودن درباره یک سوژه و ارزیابی آن براساس مستندات و مدارک معتبر علمی را رعایت نمی کند؛ به این صورت که اولاً، علیرغم تلاش برای بی طرف نشان دادن خود، در تمام طول برنامه از جایگاه حامی سازمان صحبت می کند و حتی در یک مورد انتقادات مجری و دیگر میهمان برنامه از منافقین را نمی پذیرد؛ ثانیاً تمام گزاره هایی را که در حمایت از سازمان مطرح می کند، به تحقیقاتی استناد می دهد که طبق ادعای خودش بر روی اعضا و هوادارن سازمان انجام داده؛ حال آنکه یک تحقیق علمی زمانی معتبر است که در آن هر دو سوی موافق و مخالف یک جریان مورد بررسی قرار گرفته باشند، نه فقط موافقین آن. بماند که همین تحقیقات ادعایی خود را هم ارائه نمی دهد تا صحت و سقمش مشخص شود و فقط به این اکتفا می کند که بگوید «من تحقیق کرده ام» یا «در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده ام» و طبیعتاً انتظار دارد مخاطبین هم برپایه تحقیقاتی که او ادعا می کند انجام داده و آن را ارائه نمی دهد، به همان نتیجه ای برسند که او رسیده است. برای مثال در پاسخ به این سؤال که منابع مالی منافقین از کجا تأمین می شود، با ادعای اینکه هواداران منافقین هفتاد تا هشتاد درصد حقوق ماهانه خود را به گروه می دهند، اظهار می کند یک نفر ایرانی مقیم آمریکا را می شناسد که حدود ۲۵۰ هزار دلار به سازمان کمک مالی کرده است و چنانچه سازمان تنها هزار نفر از این هوادارن داشته باشد، می تواند هزینه های چند میلیون دلاری خود را تأمین کند.

دیگر نکته حائز اهمیت در این خصوص، اعتبار علمی خود رفیع زاده است. همان طور که پیشتر ذکر شد، این فرد را در صفحه رسمی اش در توییتر و در وب سایت محتوای آزاد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران میهمان دانشگاه هاروارد «دکتر» معرفی کرده اند. همچنین در مدخل «مجید رفیع زاده» در وب سایت ویکی پدیای فارسی، ادعا شده این فرد دارای «دکترا در امور دولتی و بین‌الملل، فوق لیسانس در مطالعات بین‌المللی و جهانی، فوق لیسانس در ژورنالیسم و ارتباطات، فوق لیسانس در زبان‌شناسی و تدریس و لیسانس در زبان‌شناسی» است. با این حال، نه در خود صفحات منتسب به رفیع زاده ذکر شده که او مدارک تحصیلی ادعایی خود را از کدام مراکز و در چه تاریخ هایی کسب کرده، نه در وب سایت های رسمی متعلق به هیچ مرکز علمی ای پروفایل فردی با مشخصات وی به ثبت رسیده است. همچنین در سرتاسر محیط وبْ یک سی وی (Curriculum Vitae) یا مقاله علمی از او موجود نمی باشد و تنها کتابی که با نام وی به چاپ رسیده، درباره وضعیت حجاب در ایران است که هیچ ربطی به دکترای ادعایی او در روابط بین الملل ندارد. همچنین در وبسایت ویکی پدیا که قابلیت ویرایش اطلاعات در آن برای کاربران مهیاست، گفته شده آقای مجید رفیع زاده استاد دانشگاه هاروارد و عضو هیأت تحریریه هاروارد اینترنشنال رویوست. این در حالی است که در وبگاه جامع اساتید و دانشجویان دانشگاه هاروارد، که اسامی دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشگاه در آن قابل جستجو است، فردی با مشخصات وی پیدا نمی شود. همچنین این دانشگاه در پاسخ به استعلام خبرنگار هابیلیان درباره مجید رفیع زاده، اعلام کرد فردی با این مشخصات استاد آنجا نیست. هاروارد همچنین اظهار داشت نشریه هاروارد اینترنشنال رویو ربطی به آن دانشگاه ندارد.

پرسش های بی پاسخ

۱۵سپتامبر۲۰۱۸ در حافظه ها ثبت خواهد شد: روزی که منافقین از لاک خود خارج شدند و در یک برنامه تلویزیونی حضور پیدا کردند تا در جلو دوربین ها به بعضی از بدیهی ترین پرسش‌های موجود درباره خودشان پاسخ بدهند. پرسش هایی از این قبیل که: اگر می خواهند جایگزین حکومت ایران شوند، با سابقه منفی خود در اذهان مردم ایران چه خواهند کرد؟ باتوجه به خوی پنهانکار خود، چگونه می خواهند اعتماد نسل جدید را، که به دنبال شفافیت است، کسب کنند؟ منابع مالی گروه از کجا تأمین می شود؟ مسعود رجوی کجاست؟ چگونه می توان از یک طرف از محبوبیت پیش مردم ایران دم زد و از طرف دیگر از افرادی مثل جان بولتن و رودی جولیانی که طرفدار حمله نظامی به ایران و اعمال تحریم های بسیار سخت علیه مردم ایران هستند، برای سخنرانی دعوت کرد؟ روابط در درون گروه چقدر باز و دموکراتیک است؟ سازمان در چه زمانی تصمیم گرفت آرمان های ضدامپریالیستی و ضدسرمایه داری خود را کنار بگذارد و در کنار جنگ طلب ترین جناح آمریکا قرار بگیرد؟

همان طور که به وضوح قابل پیش بینی بود، منافقین در برابر این پرسش ها هیچ پاسخی نداشتند، که اگر داشتند، بیش از سه دهه از دوربین ها و رسانه های آزاد گریزان نبودند و به تک گویی در رسانه هایی که هیچ کارکردی به جز اقناع اعضای فرقه ندارد، اکتفا نمی کردند. بنابراین هیچ عجیب نبود که آدم آن ها در استودیوی بی بی سی به دوربین زل بزند و بگوید هوادارن منافقین هفتاد تا هشتاد درصد درآمد ماهیانه خود را به گروه می دهند و هزینه برنامه های منافقین، که به قول خود این آدمْ در سال «میلیون ها دلار» می شود، از محل این اعانه ها تأمین می شود. همچنین از دستگاه محاسباتی متوهم منافقین هیچ بعید نیست که که ذهن مردم را معیوب بپندارد و از آن ها انتظار داشته باشد این حساب و کتاب مضحک آن ها را بپذیرند: «اگر گروه تنها ۱۰هزار هوادار داشته باشد و هرکدام از آن ها هزار دلار به سازمان کمک مالی کند، ۱۰ میلیون دلار در سال عاید گروه می شود» و با این پول گروه می تواند هزینه های گزاف مراسم خود را تأمین کند.

از سوی دیگر از منافقین، با توجه به سابقه سیاهی که دارند و این حقیقت که هیچ پژوهشگر و چهره دانشگاهی بی طرفی حاضر نمی شود از آن ها دفاع کند، هیچ بعید نیست از میان فرزندان اعضای خود در پادگان اشرف که در کودکی آن ها را از والدین خود جدا کرده و به اروپا و آمریکای شمالی فرستاده اند، یکی را انتخاب و یک شبه او را «فارغ التحصیل دکترا» و «استاد دانشگاه هاروارد» کنند و برای اینکه بر گذشته اش سرپوش بگذارند، این گونه مضحک برای او تاریخچه سازی کنند: «به گفته سی ان ان و بی بی سی، دکتر رفیع زاده در خانواده ای فقیر متولد شد و در کودکی بی خانمان گشت. در دوران کودکی، پدرش توسط نیروهای اسد در سوریه و ایران به دلیل دموکراسی خواهی شکنجه شد…».

حتی از منافقین، به این دلیل که هیچ نقطه قابل دفاعی در کارنامه شان نیست، بعید نیست که آدم آن ها وقتی در موقعیت چالشی قرار می گیرد، با انکار طرفداری خود از گروه، سوء ظن و اطلاق واژه منافقین به آن ها را بی راه نداند و اعلام کند اگر روزی قرار باشد مجاهدین برای انتخابات ایران نامزد شوند، ممکن است به آن ها رأی ندهد: «من طرفدار گروه نیستم، من هوادار گروه نیستم، عضو گروه هم نیستم. شاید اگر دری به تخته بخورد و نظام سرنگون شود و این گروه بخواهد برای انتخابات کاندید شود، به آن رأی ندهم.»

آنچه از آن ها بعید بود و کسی نمی توانست آن را پیش بینی کند، ارتکاب این خطای تاریخی بود که با بیرون آمدن از محیط ایزوله ای که چند دهه در آن متکلم مع الغیر بوده اند،  آدم خود را به تلویزیون بفرستند تا از آن ها دفاع کند، هرچند آن تلویزیون متعلق به پادشاهی انگلستان باشد و مجری اش در موقعیت های بحرانی، مثل این سؤال ملیحه محمدی که از رفیع زاده پرسید منافقین ترورهای خود در ایران و خیانتشان در زمان جنگ را چگونه می خواهند توجیه کنند، به کمک آن ها بیاید و با قطع سخنان کارشناس مخالف، به میهمانان تذکر بدهد که میان گذشته و حال رفت و آمد نکنند و به تاریخ کاری نداشته باشند.

باتوجه به ضربه ای که منافقین از این اقدام متحمل شدند، به لحاظ منطقی بسیار بعید به نظر می رسد آن ها بار دیگر مرتکب چنین خطایی شوند و با بیرون آمدن از غار خودْ در رسانه ای غیر از رسانه انحصاری گروه حاضر شوند.‌ اما با توجه به شناختی که از منافقین داریم و اینکه آن ها اهل عبرت گرفتن از گذشته نیستند و اساساً قدرت تجزیه و تحلیل رویدادها را ندارند، تکرار چنین افتضاحی دور از انتظار نیست. در پایان، هابیلیان از کسانی که مدخل ویکی پدیای «مجید رفیع زاده» را ایجاد کرده اند و صفحات منتسب به او در فضای مجازی را مدیریت می کنند، دعوت می کند چنانچه مدارکی در دست دارند که نشان می دهد فردی به نام «دکتر مجید رفیع زاده» که استاد دانشگاه هاروارد؛ مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا؛ و … است، وجود خارجی دارد، مدارک او را ارائه دهند.

پژوهش و گردآوری: معاونت بین‌الملل بنیاد هابیلیان

[۱] https://scholar.harvard.edu/majidrafizadeh/biocv

[۲]%https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AC%DB%8C%D8%AF_%D8%B1%D9%81%DB

۸C%D8%B9%E2%80%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87

[۳] https://scholar.harvard.edu/majidrafizadeh/biocv

[۴] http://iaccouncil.org/about/

[۵] http://hir.harvard.edu/advisory.php

[۶] http://www.arabnews.com/authors/dr-majid-rafizadeh

[۷] https://english.alarabiya.net/authors/Majid-Rafizadeh.html

[۸] https://www.gatestoneinstitute.org/biography/Majid+Rafizadeh

[۹] https://www.nbcnews.com/politics/white-house/john-bolton-chaired-anti-muslim-think-tank-n868171

[۱۰] https://twitter.com/dr_rafizadeh?lang=en

[۱۱] https://scholar.harvard.edu/majidrafizadeh/biocv

[۱۲] https://www.washingtonpost.com/news/josh-rogin/wp/2016/11/15/giuliani-was-paid-advocate-for-shady-iranian-dissident-group/?utm_term=.1e81aa492dc7

[۱۳] https://www.ft.com/content/cc6d5774-b23d-11e0-9d80-00144feabdc0

[۱۴] http://www.nytimes.com/2011/11/27/us/politics/lobbying-support-for-iranian-exile-group-crosses-party-lines.html

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=18506