• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

عید سعید فطر، عید پیروزی فطرت پاک انسان‌ها در امتحان الهی را تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم

  • کد خبر : 15310
  • 15 ژوئن 2018 - 0:18

             عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت                     صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

میوه‏ های فطرت

رمضان، دعوتی است به بازیافتن خود گمشده، ندایی است برای توجه به خدای فراموش شده، ضیافتی است برای تناول از مائده ی تقوا و پایان این مهمانیِ خدایی، عید فطر است؛ عید توفیق بر طاعت و اطاعت، عید توبه و تهذیب نفس، عید ذکر و یاد محرومان و گرسنگان. فطر، چیدن میوه ‏هایی است که از فطرت می‏جوشد. فطر، سپاس نعمتی می باشد که در رمضان نازل شده است. پیروزی بر خصم درون، جشنی روحانی دارد به نام عید فطر که میثاق بستن با فطرت را از سوی روزه‏ داران مجاهده ‏گر اعلام می‏دارد. عید فطر، پاداش افطارهای خالصانه است، مُهر قبولی انفاق‏ های با قصد قربت و پایان‌نامه ی دوره ی ایثار و گذشت در مسائل مالی است. فطر، عید خداجویی و خداترسی و خداپرستی است.

عید پاکیزگی

در پایان ماه مبارک رمضان و پس از یک ماه عبادت و روزه‌داری، اسلام روز اوّل ماه شوّال را عید قرار داده است؛ زیرا در این روز، انسان‏ها به فطرت خود بازمی‏گردند و متوجه عظمت خداوند متعال می‏شوند. در این روز، مسلمانان، جسم را به وسیله ی غسل کردن پاکیزه کرده و با پوشیدن لباس‏های تمیز و خوشبو کردن خود، آن را کامل می‏نمایند. پاکیزگی روح و جانشان نیز به وسیله ی دعا و مناجات و نماز انجام خواهد گرفت و سرانجام، پاکیزگـی اموال و دارایی‏هـای آن‌ها بـه وسیله ی فطریه دادن و کمک کردن به انسان‏های فقیر و نیازمند انجام می ‏پذیرد. به راستی عید فطر، عید پاکیزگی و طهارت انسان‌هاست تا از این رهگذر، به فطرت اصلی و حقیقی خویش بازگردند.

اعمال شب عید فطر

شب عید سعید فطر، شب نزول رحمت الهی و فرصتی برای پوزش ‏طلبی از گناهان است. در روایات اسلامی آمده که فضیلت این شب عزیز، کمتر از شب قدر نیست. شب عید فطر، شبی است که خداوند پاداش‏های خود را به مؤمنان روزه‌دار می‏بخشد و آنان را مورد رحمت قرار می‏دهد. از این رو، هر انسان مؤمن باید از این فرصت نهایت استفاده را در ذخیره کردن ثواب و پاداش الهی بنماید و با انجام اعمال این شب، از فیض بیکران آن بهره ‏مند گردد. مهم‏ترین اعمال شب عید فطر عبارت است از: غسل کردن بعد از غروب آفتاب، خواندن دعای ویژه ی رؤیت هلال ماه، خواندن زیارت امام حسین علیه‏ السلام، احیای آن شب به دعا و نماز و استغفار، خواندن ده رکعت نماز، خواندن دعا‏های مخصوص این شب، کنار گذاشتن زکات فطره و ….

فطر؛ هدیه‏ ای الهی

با آن‌که روزه گرفتن در تمامی ادیان الهی وجود داشت و پیروان آن ادیان، مکلف بودند روزهای خاصی در سال را روزه بگیرند، ولی در پایان ایام روزه‌داری آن‌ها، عیدی قرار داده نشده بود. این برای نخستین بار و در دین مبین اسلام بود که روز پایان روزه گرفتن، روز عید و جشن و بهجت نامیده شد و این افتخار، ویژه ی مسلمانان است. رسول گرامی اسلام (ص) در این باره می‏فرماید: «عید فطر، هدیه‏ ای است که از سوی خدا به مردان و زنان امتم داده شده و خداوند متعال چنین هدیه ‏ای را پیش از من به هیچ کس نداده است». آری، عید سعید فطر برای مسلمانان، هدیه ‏ای آسمانی بود که در سال دوم هجرت به آن ها عطا گردید. در این سال، پرداخت زکات فطره و برگزاری نماز عید بر مسلمانان واجب شد که پیامبر اکرم صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏ آله با عنایت خاصی به آن پرداختند و همواره به اصحاب خود توصیه می‏کردند که این روز را عزیز و گرامی بدارند.

وحدت و یکپارچگی مسلمانان

عید فطر، روزی است که همه ی مسلمانان جهان در کنار یکدیگر به نماز می ‏ایستند و به عبادت خداوند متعال می‏ پردازند و کام خویش را با حلاوت ذکر او شیرین می‏کنند. عید فطر، نمادی از وحدت مسلمانان است؛ وحدتی که باعث ذلت و ناامیدی شیطان و نیز خواری استکبار و دشمنان اسلام می‏شود. آن‌ها با دیدن صف‏های به هم پیوسته ی مسلمانان در نماز عید فطر، می‏ فهمند که دیگر جایی برای آنان نخواهد بود و نمی‏توانند اهداف شوم خود را در جوامع اسلامی پیاده کنند.

ندای فرشتگان در روز عید

حضرت علی علیه ‏السلام همواره عید سعید فطر را گرامی می‏داشتند و با جملات گهربار خود، مردم را با فلسفه ی این عید بزرگ آشنا می‏کردند و اهداف آن را شرح می‏دادند. خطبه‏ های ایشان در روز عید فطر، از زیباترین جملات درباره ی این عید است که همگان با شنیدن آن، به مفاهیم عمیق و والای این روز الهی پی می‏برند. از این رو، آن حضرت در سخنانی چنین می‏فرماید: «ای بندگان خدا، بدانید که نزدیک‏ترین چیزی که برای مردان و زنان روزه‏ دار قرار داده شده، این است که در آخرین روز ماه رمضان، فرشته‏ای از سوی خداوند فریاد می‏زند: ای بندگان خدا، بشارت بدهید که خداوند گناهان  گذشته ی شما را آمرزید. پس به فکر آینده و زندگی جدید خودتان باشید که چگونه خواهید زیست. وقتی هلال ماه شوال نمایان گردید، فریاد فرشتگان برخاسته می‏شود که ای مؤمنان، بیایید و جوایزتان را دریافت کنید».

دعای امام سجاد (ع) در عید فطر

زینت عبادت‏ کنندگان، حضرت علی بن الحسین علیه‏ السلام در روز عید فطر، اهتمام زیادی به اعمال این روز داشتند و همواره به مناجات و راز و نیاز با حضرت حق می ‏پرداختند. در بخشی از دعای ایشان در روز عید فطر چنین آمده است: «خداوندا، ما به سویت توبه می‏کنیم در روز عید فطر که آن را برای اهل ایمان روز عید و شادی قرار دادی و برای اهل دین خود، روز اجتماع و همیاری مقرر نمودی. پس از گناهانی که مرتکب شده‏ و از کارهای ناپسندی که انجام داده ‏ایم، به پیشگاه تو، توبه می‏نماییم».

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مومنان در ماه پر خیر و برکت رمضان، حلول ماه شوال و عید سعید فطر روز رویش دوباره و رهایی از معصیت را به همه مسلمانان جهان، هم میهنان عزیز و به ویژه خانواده های اسیران فرقه رجوی تبریک و تهنیت عرض می نمائیم

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=15310

نوشته های مشابه