• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

بازخوانی یک خیانت: وقتی مسعود رجوی می خواست ۴۸ ساعته به تهران برسد!

  • کد خبر : 14677
  • 14 می 2018 - 11:14

شش روز پس از قبول قطعنامهٔ آتش‌بس توسط ایران و در شرایطی که نیروهای عراقی با بهره‌برداری از ضعف شدید روحیهٔ نیروهای ایرانی، مجدداً به خرمشهر حمله کرده و تا آستانهٔ تصرّف آن پیش می‌روند، فرقه رجوی عملیاتی با نام فروغ جاویدان را آغاز می‌کند.

موافقان انحلال ارتش در سه فاز پیگیری می‌شد؛ ابتدا انحلال ارتش، سپس باز گذاشتن گروه‌های سیاسی ـ نظامی مانند فرقه رجوی که خود را مبارزین پیشتاز می‌نامیدند و در انتها تشکیل خلقی مطابق الگو و سلیقه این گروه‌ها بود.

فرقه رجوی یک جریان سیاسی چپ‌گرا با ساختار شبه‌نظامی است. رهبری این فرقه با یک زن و شوهر جعلی با نامهای مریم و مسعود رجوی می‌باشد که وضعیت حیات مسعود نامشخص بوده و مریم رجوی به عنوان «رئیس‌جمهوری منتخب» در غیاب همسرش عملاً رهبری این فرقه را بعهده دارد. دبیرکل این فرقه زهرا مریخی است که در ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ در کنگره سراسری فرقه به مناسبت پنجاه و دومین سالگرد تأسیس این فرقه به این سمت انتخاب شد.

فرقه رجوی از ۳۰ خرداد ۱۳۶۰، علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، اعلام مبارزهٔ مسلحانه کرد. مسعود رجوی در گزارشی گفته‌است در مرحله اول از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱، ۱۲ هزار نفر کشته شده‌اند.

به همین جهت این فرقه سازمان تروریستی محسوب می‌شود. علاوه بر عملیات‌های مسلحانه‌ای که فرقه مسئولیت آن را پذیرفته‌است.


انحلال ارتش خواسته رجوی

مسعود رجوی در اولین سخنرانی‌اش پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران خواستار انحلال ارتش شد و توجیه‌اش برای انحلال ارتش این بود که بدون این کار انقلاب ناقص است و در سراشیبی سقوط قرار خواهد گرفت.

وی در این سخنرانی گفت: انحلال ارتش و تجدید فرقه انقلابی ارتش مبرم‌ترین مسئله کنونی ماست. اگر صحبت از انقلاب است، یعنی دگرگون کردن، یعنی حکومت‌کننده کنار برود و حکومت‌شونده بیاید روی کار. یعنی طبقه حاکم نابود شود، یعنی زیر و رو شدن .

عملیاتی با نام فروغ جاویدان

مسعود رجوی در شب آغاز عملیات گفت: «براساس تقسیمات انجام شده، ۴۸ ساعته به تهران خواهیم رسید… کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم در حد توان و اشل یک ابرقدرت است؛ چون فقط یک ابرقدرت می‌تواند کشوری را ظرف این مدت تسخیر کند… از پایگاه نوژه هم ترسی نداشته باشید؛ هر سه ساعت به سه ساعت دستور می‌دهم هواپیماهای عراقی بیایند و آن‌جا را بمباران کنند. پایگاه هوایی تبریز را هم با هواپیما هر سه ساعت به سه ساعت مورد هدف قرار خواهیم داد… علاوه بر آن، ضدهوایی و موشک سام ۷ هم که داریم… هوانیروز عراق تا سرپل ذهاب به همراه ستون‌ها خواهد بود. از نظر هوایی ناراحت نباشید چون هواپیماهای عراقی پشتیبان ما هستند و تمام ماشین‌ها به صورت ستون حرکت می‌کنند.»

پس از این سخنرانی مسعود رجوی مهدی تقوایی از چهره‌های علنی فرقه رجوی در روز ۱۶ اسفند در مراسم سالگرد کشته شدن علی محبی از افسران ارتش عضو فرقه رجوی حرف‌های مسعود رجوی را بگونه‌ای دیگر تکرار کرد و ارتش را یکی از ابزارها و عوامل داخلی امپریالیسم نامید و گفت، ارتش اهرم نظامی منافع امپریالیسم و تثبیت‌کننده وضعیت و شرایط موجود است بنابر این تا انهدام واقعی کامل و قطع این سیستم ما نمی‌توانیم بگوییم انقلاب تمام شده است اگر بپذیریم امپریالیسیم دقیقا روی عوامل داخلی است که می‌توانند به تاراج خود ادامه دهد، بنابر این ارتش یکی از اهرم‌های قدرتی است که می‌تواند منافع‌اش را حفظ کند.

در این میان روزنامه کیهان که سردبیر آن رحمان  هاتفی از اعضای ارشد حزب توده بود  به شدت بر طبل خلع سلاح ارتش و انحلال تمام نظامیان کشور می‌کوبید و در یکی از یادداشت‌های روزنامه کیهان به قلم فردی به نام مستعار حبیب تیموری آمده است.

«انقلاب عبارت از تهاجم خالصانه طبقات میهن‌پرست بر طبقات ضد میهنی و استعمارگران حامی آنها، هرگز به ثمر نمی‌نشیند مگر این مظهر ضد میهنی را در هم شکسته، مظهر قهر خلقی و میهنی را جانشین آن سازد تا زمانی که انتقال سلاح از کلیه ارتش شاهنشاهی در همه جای ایران به مردم و سازمان شکوفای مردمی تکمیل نشده است ملت هنوز مار در آستین می‌پروراند، خلع سلاح همه واحدهای ارتشی، ژاندارمری و پلیس شاهنشاهی به وسیله رزمندگان خلق تنها محک حقیقی برای پیروزی قطعی انقلاب است.
اعلام همبستگی ارتشیان تنها در مواردی باورکردنی است که کلیه سلاح‌های خود را تا کنون علیه ملت که صاحب آنها است به کار می‌گرفته‌اند بی‌قید و شرط به ملت تحویل دهند و حفاظت پادگان‌ها، پاسگاه‌ها و قرارگاه‌ها را به مردم بسپارند.»
سازمان چریک‌های فدایی خلق نیز در بدو پیروزی انقلاب اسلامی در بیانیه‌های متعددی به مسئله انحلال ارتش و لزوم ایجاد ارتش خلقی می‌پرداخت.

پی نوشت:
۱-بازنگری گذشته و حال سازمان مجاهدین خلق. موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی.
۲-خبرگزاری فارس

نویسنده:  فهیمه سادات آقامیری

 

لینک کوتاه : https://feraghnews.ir/?p=14677